onsdag 5 september 2012

Den här mannen svarar på elaka frågor

Den här mannen talar med en annan man i Wolverhampton, konstapel vägvisare. Foto: Astrid Nydahl
Gamle mannen: Hur har du burit dig åt, du reste till Black Country i maj och nu säger du att en 300-sidig bok är färdig?! Det går bara inte ihop, har du snott materialet?

Den här mannen: Jag har byggt min bok sedan 2006, uppdaterat och skrivit dummys sedan 2008, och när stipendiefrågorna var besvarade skrev jag hela vintern och våren 2012 före resan. Resten har tillkommit perioden juni - augusti vid skrivbordet, långa och intensiva arbetsdagar. Nöjd?

Gamle mannen: Jag är nog skeptisk ändå, du har kanske bara googlat och kopierat fakta.

Den här mannen: Så här långt är det ju rätt snälla anklagelser. Jag väntar mig mycket värre när boken är ute. Jag blir säkert kallad både det ena och det andra. Därför är min bok också byggd kring alla myter, legender, halvsanningar och lögner som jag möter i vardagen - det jag ska anklagas för har jag slipat argumenten mot både i min läsning, mina studier, mina resor och de många timmarna av skrivande.

Gamle mannen: Man har aldrig roligare än man gör sig heter det. Jag undrar: du har väl det aldrig mer trivsamt än när du sitter i elfenbenstornet med de andra rättshaveristerna. Jag är besviken på dig. Trodde att du ville se framsteg och frihet.

Den här mannen: Jag tar ett glas portugisiskt rödvin nu. Sedan går jag in i tystnaden, som består av korrekturläsning. Tids nog får vi se vem som är besviken på vem.