söndag 15 oktober 2017

En Malmötös i det EU-ropeiska människomyllret

Bild hämtad från författarens Facebooksida.Det är
fyndigt att stå kaxig vid Öresundsbron för denna
bok om Parismiljöer !
Jag läser en debutant och förvånas över att inte ha hört talas om boken tidigare. Pernilla Jourde har skrivit denna novellsamling, som både tematiskt och formmässigt är så intressant att den borde ha dragit på sig en ansenlig dos strålkastarljus. 

Jourde skriver om sig själv:
Jag föddes i Malmö 1969, men är uppvuxen på landet i nordvästra Skåne tillsammans med tre yngre systrar. Efter humanistisk linje på gymnasiet i Ängelholm for jag till Paris för att studera språk och litteratur och frilansade så småningom som översättare, lektör och kulturskribent. Efter ett mellanspel i Skåne och en översättarutbildning på Lunds universitet återvände jag till Paris tills jag fick jobb som informatör på Europaparlamentet i Bryssel där jag bor med min familj. 
Det fascinerande med boken är förstås de mänskliga mötena. De är många, de är till synes väldigt olika - men en sak har de gemensamt: sin mänsklighet, också med alla de omänskliga sidor vi visar varandra.

Jag slås också av hur hett det dunkar i novellerna. Ofta, mycket och intensivt. Det finns en laddning som suger in läsaren i berättelserna. Sådant är idag ganska ovanligt, vi lever trots allt i en tidsepok där människor istället fjärmas från varandra, är rädda för varandra, driver mot gömslen och isolering. Jourde skriver oss ut i den värld vi kanske hade glömt. Själv läser jag också novellerna som bilder av miljöer jag vistades i som mycket ung. Bara en sådan sak triggar ju intresset! Så vill man ha en energikick i litterär form en eller två av mörkrets höstkvällar kan man med fördel läsa Pernilla Jourdes debut. 
Författarens egna ord om debutboken:
Novellsamlingen ”Kalejdoskop” speglar möten mellan människor av olika ursprung i miljonstaden Paris. Berättaren utvecklas genom dem hon träffar – Tolken, Kambodjanen, Piloten, Marockanen, Matematikern, med flera – och lyckas efterhand smälta in i olika kretsar för att göra intressanta iakttagelser och erfarenheter. Hon upplever ensamhet, tvåsamhet och trianglar, vänskap och attraktion. Stämningarna är mättade och vändningarna ofta oväntade och man får i de tjugo novellerna en skymt av Paris samtliga arrondissement.

Inga kommentarer: