Sutton House i London, som gjort för sandslott och skalbaggar |
En rabbin rör om i den svenska grötgrytan. Jag läser honom
allt oftare, kanske beror det på att han publicerar sig mycket.
Dan Korn, tio
år yngre än jag men med en helt annan erfarenhet. Förvisso född i Sverige men
med lång utlandslevnad, som 1987-2009 i Antwerpen och numera engelska
Manchester där han verkar som rabbin. Tror jag, ty det är inte lätt att hitta
helt färsk information om honom.
Hans hemsida presenterar boken som senaste nyhet ”Rasister det
är vi allihopa”, den utkom i början av 2016. Han är förstås en mycket upptagen
man. Artikeln jag nu har läst och ville säga några ord om är publicerad i nya
numret av tidskriften Axess, nr. 7/2017, där presenteras han som författare,
kulturhistoriker och rabbin. Hans nya bok heter "Kalle Anka på
kräftskiva – berättelser från landet utan kultur" (Timbro september 2017).
Det
man diskuterar i Axess är Kampen mot kulturarvet. Observera det lilla ordet mot. Det är lätt att missar eller
missförstår det. Man vill kanske helst att det ska stå för.
Att
det förs en ihärdig kamp mot vårt kulturarv är svårt att förneka. Det räcker
ju, som Niall Ferguson brukar påpeka, att slå på tv:n eller öppna en dagstidning
för att bevisen ska välla emot en.
Korn tar som utgångspunkt för sina
resonemang anblicken av en 1500-talsbyggnad i London, Sutton House. Där kan man
lära sig bygga sandslott, klä ut sig till skalbagge, gå i anarkiskola för att
lära sig ”bryta regler, slåss för sina rättigheter och stå upp för det man tror
på.” Och om inte det räcker kan man ansluta sig till ambitionen med Sutton House Queered; ”to question and disrupt, challenge and celebrate”. Husockupanter
på plats under 1980-talet gjorde väggmålningar som kvalitetsmässigt anses
jämförbara med husets 1500-talspaneler. Korn tvivlar på att det kan stämma.
Nå,
detta är ju en utgångspunkt som heter duga. Och nog känner vi igen oss. Sutton
House är inte ensamt om att riva ner, slå sönder och förgöra det vi ärvt av
tidigare generationers högkultur. Däremot kan man säga att vi i Sverige
anstränger oss till det yttersta för att följa den brittiska vägen. Det är
inget nytt. När det gäller rosenskimrande multi-kultiromantik försöker vi rentav springa ifatt dem.
Korn
visar hur vi också gärna korrigerar och/eller förfalskar verkliga
omständigheter för att de bättre ska passa in i ”visionerna” och de korrekta
tankarna. Så tvingades Sjöhistoriska museets utställning om ostindiefararna att
anlita en konsult som petade in både kvinnor och slavar i berättelsen, trots
att bevisligen inga kvinnor seglade på ostindiefarare och dessa inte hade det
minsta med slaveriet att skaffa.
Ja,
Sverige är sannerligen ett kuriöst land. Det räcker allt oftare att förstå det
svenska språket för att man skulle vilja ge upp. Jag är nog inte ensam om den
känslan. Inte behöver man ens ta till Sutton House för att känna denna längtan efter något hinsides livet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar