måndag 19 september 2016

Oväntad glädje...

Vi får behålla vårt bibliotek!
Först vill jag tacka alla er läsare som kommenterat och mailat med stöd, förslag och uppmuntran sedan vi blev uppsagda. Vi hade en husvisning bokad till onsdag och hade ställt in oss på att flytta till Bromölla.

Men så ringde telefon idag. Våra husvärdar har omvärderat sitt beslut, de ska inte sälja huset och marken och vi får bo kvar så länge de är i livet. Vi gråter av glädje och förstår knappt att mardrömmen är över. Det är som om ett ton betong faller från axlarna, den nattliga oron och sömnlösheten kan bytas mot sorglöshet, läsning, skrivande och stunder på Landön eller andra platser vid Östersjön. När man lever några veckor under extrem press blir man faktiskt sjuk. Det är som om kroppen bestämmer sig för att inte mobilisera när själen tyngs av sådant. Det mesta förlorar intresse. Det har varit mycket påtagligt. Jag har stort sett inte gjort annat än grubblat vid varje hylla vad som ska kastas eller ges bort och vad jag kunde tänkas bära med mig, och det har inte bara gällt böcker utan också musik, konst och annat. Bäst av allt är kanske att vi slipper binda upp oss till banklån igen, efter så här många år utan. Vi hade ett mycket bra lånelöfte från vår bank, men inget kan vara bättre än att säga att vi inte längre behöver det.

Tack till er alla! Ert stöd har varit av den allra största betydelse!


11 kommentarer:

Håkan sa...

Vilken lättnad. Stor kram från sundets pärla.

/Håkan

Leonardo sa...

Av hela mitt hjärta gläds jag med er över att ni kan fortsätta att bo kvar i det hem där ni funnit er plats./Leonardo

Stefan Lundin sa...

Det var glädjande besked, Thomas. Nu väntar jag på de skarpaste av blogginlägg.

Inre exil sa...

Tack till er alla tre, det är fint att få er uppmuntran, både här i bloggen och i alla de mail som inkommit idag. Jag är redo att sikta mot stjärnorna nu... hoppas jag.

Von Vettet sa...

Gläds med Er.

Frederick sa...

Vilken befrielse! Stort grattis!

Kenneth Karlsson sa...

Underbar nyhet.

Antti sa...


Det värmer så gott i hjärtat. Att det löste seg till slut....

Inre exil sa...

Tack till er alla, denna första dag utan oro och nedstämdhet! Vi möter hösten med öppna sinnen.

Anonym sa...

gläder mig med er
Matyas

Exoterisk sa...

Det är värmande även för mig att se alla sympatiyttringar som kommer dig till del. De förtjänar du.