lördag 3 september 2016

Jämtlandsfjäll och det danande

Foto: privat
Hur återtar man det som gått förlorat? Jag hade tänkt mig att framtiden skulle bli en daglig ansträngning i en riktning som kunde gagna mina barn och barnbarn. I kretsen av vuxna och alldeles nyfödda barnbarn kan jag sjunka ner i något som liknar genuin trivsel, och kanske också är det. Under gårdagskvällen satt några av dem berättande för oss om sommarens frihetskänslor. De hade varit i de jämtländska fjällen och beskrev naturen de vistats i som vore den en idyllisk målning: "de fina bergen och solnedgången, det var verkligen vackert". Jag inbillar mig att barn mår bra av sådana upplevelser. Det mesta som erbjuds dem idag är digitala sysslor. Man kan sitta still ett helt liv och se världen på sina skärmar och plattor. En vandring på kalfjället erbjuder något långt viktigare. Det danande är aldrig passivt, det kräver en ansträngning av varje människa, fysisk eller mental.

Inga kommentarer: