Lissabon, tidigt 1900-tal |
Är långsamhetens
förutsättning ett raserande av välfärd och ett gott liv? I all vulgärdiskussion
brukar långsamhet, enkelhet och avstående framställas som en återgång till
gamla livsstilar. Men det vulgära ryms inte i en diskussion om det mänskliga
och dess förutsättningar.
Vi står inför verkliga problem
och vi måste finna vägar framåt, vägar som inte är återvändsgränder eller leder
till stupet. Att kritisera missförhållanden är i själva verket att peka framåt,
mot något förnuftigare.
Botho Strauss menar att vår
epoks brådska hör ihop med vår förvandling till infoholister. Istället för att
diskutera det vi erfarit försöker vi ”likt börsmänniskorna kontinuerligt göra
en bedömning av det stora hela, av världsläget, och meddela alla sina åsikter
på samma sätt som man förr talade om vädret”. Det som erfarits kunde förmedlas
i samtal om det konkreta ämnet.
Det icke erfarna – det som så
snabbt meddelas via nätet eller mobiltelefonen – blir en ytlig bekantskap som
snabbt avhandlas – ja, så som man förr talade om vädret. Strauss hävdar rentav
att ”den virtuella världen slukar den inre världen, i och med att den inte
längre låter oss uppleva den yttre som underlig och möjlig att kompensera, utan
som fullständigt form- och manipulerbar” (Kopistens misstag).
När jag tar del av Botho
Strauss drar jag mig till minnes den känsla av häpnad och känslostorm som
infann sig då jag första gången mötte fado-kulturen i en gränd i
Lissabonstadsdelen Bairro Alto. Övertygad om att denna känsla omöjligen kan
uppstå vid en scenkonsert i Sverige eller under avspelningen av en cd-skiva ser
jag att just det erfarna är väsentligt annorlunda än det som vi i egenskap av
infoholister snabbt tillägnar oss.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar