torsdag 21 april 2011

Utvecklingsoptimismens religion.

Dödens zon kallas den. Här kommer mänskligt liv att vara omöjligt under så lång tid att den omöjligen kan kallas överblickbar.

Den japanska katastrofen kanske låter sig skildras i svart-vitt? Det finns inte särskilt många nyanser i de besked som människor fått. Det går inte att bo där. Det går inte att odla där. Mjölken från korna hälls ut.

Liksom i Tjernobyl blir denna dödens zon ännu ett bevis på hur
utvecklingsoptimismen kan se ut. Det är glada dagar fram till haveriet och härdsmältan. Efter den blir det inga dagar alls.

Och jag vågar hävda att också denna katastrof förträngs i sinom tid och varje opinionsundersökning - här i vårt land och överallt annars - utfaller till kärnkraftens fördel. Ingen ifrågasätter livsstilen och det ständigt ökade behovet av energi till våra konsumtionsvaror. Dödens zon är sista stadiet i ropet på Mer! Fler! Större!

Foto: DAVID GUTTENFELDER/AP (ur Svenska Dagbladet)

4 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Ja, det är på allvar nu. Igen.
Kan vi få se en öppning av radikal tidsoptimism med upproret som förtecken, på nytt, tror du?

Med antirasister, musiker, poeter och miljökämpar på rad? Och ett resultat?

Hope beyond hope.

Den 26:e april demonstrerar vi här i Stockholm mot kärnkraften.
Vi blir allt fler.

Vacker påsk önskar jag dig. Och visst är det som jag trodde: Du blir bra i maj.

Gabrielle Björnstrand sa...

DEMONSTRATION MOT KÄRNKRAFT OCH KÄRNVAPEN! FÖR ENERGIEFFEKTIVISERING OCH SATSNINGAR PÅ ALTERNATIV ENERGI! 25/4 STOCKHOLM

Ja, min minneslucka igen, den 25:e skulle det vara.
12.30 på Järntorget, Gamla Stan.

Inre exil sa...

Tack Gabrielle. Lustigt, för 25 april är en viktig dag för mig: den portugisiska nejlikerevolutionens dag anno 1974, och min yngsta dotters födelsedag anno 1984. Den firar jag alltså gärna.

Och visst hade du rätt, jag blir frisk redan före maj!!!

Glad påsk från Thomas

Gabrielle Björnstrand sa...

Från Gabrielle RW har en rättelse nått mig: Demonstrationen äger rum på Sergels Torg, 18-19, den 26/4.

Och Thomas, du ser vad mina minnesluckor åstadkommer, men det är bara småskrott, i den ljuveliga tid som nu är.

26/4 var för övrigt min bröllopsdag.