torsdag 14 april 2011

Ödemarksdröm.

"Drömmen om ett liv i ödemarken var ingen pubertetsdröm. Den höll i sig. Varför? Förmodligen därför att den tycks motsvara en universell mänsklig belägenhet." (Carl-Göran Ekerwald: Skogvaktarns pojke.)

Mina första 30 år levde jag i Malmö. De sex första, min barndom, levde vi på Sevedsplan, adressen var den numera fruktade Rasmusgatan. Ett år före skolstart kom vi till den nybyggda stadsdelen Lorensborg. Skolåren levde jag där i vår intakta familj, två vuxna och fyra barn. Året jag fyllde 17 flyttade jag in i en omodern, billig lägenhet på Jöns Filsgatan (Gamla Väster), tillsammans med min vän Claes. De tumultartade åren där ledde mig rakt in i mitt eget familjeliv. Året jag skulle fylla 21 blev jag pappa och vårt gemensamma första hem blev en tvårummare i Motetten, längst ut på Lindängen, på trettonde våningen, en fasansfull höjd för mig men med en fantastisk utsikt som klara dagar sträckte sig till Danmark.

Vår första familj växte snabbt, vi levde också på Nydala i vår första bostadsrätt, flyttade till en gammal statarlänga vid Marsvinsholm utanför Ystad, återvände till Malmö för sex år på Bellevuegården. B. var gravid med vårt fjärde barn när vi lämnade Malmö för gott. I ett minimalt gammalt hus utanför Tollarp blev vi ödemarksmänniskor i den meningen att vi för alltid brutit upp från den stora staden. Jag hade lovat mig själv att aldrig mer bo i en lägenhet. Det enda jag behövde och begärde var tystnad, frid och långt till grannar. Så kom livet att levas.

Vi fick sex barn tillsammans. 1991 lämnade jag familjen, men bosatte mig i samma lilla by. Allt gick i riktning mot ett allt mer ödemarksliknande liv. Ekerwald säger att den drömmen ”tycks vara en universell mänsklig belägenhet.” Ändå har jag inte lyckats förverkliga den så som jag innerst inne velat. Ölands södra Alvarsmarker har hela tiden varit mitt mål. Att få skära av de sista banden med det som också här utanför Kristianstad är lantligt men mycket nära staden.

I takt med att de kroniska sjukdomarna givit sig till känna har också det målet tett sig alltmer ouppnåeligt. Kan man utan bil eller andra transportmedel leva i ett landskap som 9 månader om året saknar varje form av kollektivtrafik och anslutning ens till butik och vårdcentral? Det är ju så det ser ut söder om Mörbylånga. Enda chansen att komma någonstans är att följa med skolbussen mycket tidigt på morgonen (och inte kunna komma hem förrän den kör barnen tillbaka på eftermiddagen).

Ett flyktförsök gjorde jag för åtta år sedan, då jag hyrde ett torp mitt inne i den göingska skogen, precis över länsgränsen in i Småland. Det började bra men rätt så snart drabbades jag av klaustrofobi. Inte någonstans kunde man se en horisont, det var skog, skog, skog vart man än vände sig.

Även om jag vid två tillfällen fick sitta på trappan i höstmörkret och se en älgko och hennes kalv stå och äta äpplen, vilket för mig var en sensation, valde jag att flytta tillbaka till den lilla byn. Här lever jag nu med samma dröm varje dag. Så länge dörren är låst och jag får vara ifred för samtidens buller går det bra. Men innerst inne bultar alltid ödemarksdrömmen och den tar fysisk gestalt i bilder från södra Öland.

Bilder från södra Öland av Astrid Nydahl.

4 kommentarer:

annannan sa...

Kanske är det en dröm som ska få bulta och göras till verklighet då och då, men inte ständigt?

Miguel Torga lämnade aldrig Coimbra (som visserligen är en småstad i världen men nog så myllrande av människor) för att åter bosätta sig i bergen i São Martinho das Antas.

Det finns ju baksidor med den ständiga ödemarken...

Inre exil sa...

Jo, det är nog som du säger: en dröm är vacker och motiverande, så om det förblir en dröm har den ändå en mening.

Inkan© sa...

Min gamle käre "Eken".... jag har precis läst boken igen nu i veckan och det slog mig; Ekerwald har nog letat hela sitt liv efter den där platsen som han har som en dröm inombords-med tanke på hans olika boplatser.

Själv tänker jag när jag läste om längtan bort till något annat, ödemark eller glesbygd... kanske är det så att vi längtar till sådana platser för att där kan vi höra, lyssna till våra egna tankar.
Inget stadsbuller stör.
En lisa för själen att slippa mobilsignalerna som blandas till en kakafoni i T-banan.

För mig är det själsbad när jag är uppe i mina och Ekerwalds gamla hemtrakter eller är nere vid havet i väst.

Inre exil sa...

Inkan, att läsa Ekerwald är också ett slags imaginär ödemark, där man lätt hittar väsentligheterna och skalar bort allt överflödigt brus. Jag läser just nu hans Voltaire-biografi.