lördag 1 januari 2011

Ett papperssamband.

Plötsligt går det upp för mig. När jag året runt åker till Tosteberga hamn för att vandra, vila, läsa, skriva, fika, fly - så kan jag i en och samma bild se hela sambandet. Jag skriver i blocket. Tankar, idéer nedskrivna på papper. I horisonten ser jag skorstenar, de tillhör Nymölla pappersbruk. Där tillverkas pappret jag skriver på. Den kustlinje jag ser från Tosteberga är min viktigaste tillflyktsort på jorden. Där befinner jag mig sedan många år hellre än i turismens avgångs- och ankomsthallar. Inte ens Lissabon kan locka mig som Tosteberga, Landön, Valjeviken, Nogersund, Hällevik. Om sommaren är det havets friska vind som blandas med solens värme, om vintern är det spikvinden, frosten, snön. Varje årstid har sin njutning. Men det jag ser just nu tänker jag nästan aldrig på, att pappersbruket finns inom synhåll hela vägen.

Foto: A. Nydahl