lördag 8 januari 2022

Lördagliga erfarenheter och svunna vardagar

Vid Nordsjö färgfabrik 1972, okänd fotograf
 

Denna lördag drar jag mig till minnes en allt annat än vardaglig händelse. Jag var anställd som fabriksarbetare på Nordsjö Färgfabrik i Sege, utanför Malmö.

Mest av allt arbetade vi. Pauserna tog vi i rökrummet. När missnöjet började pyra gällde det både lönen (tolv kronor i timmen hade vi) och arbetsmiljön (de flesta blev exponerade för lösningsmedel).

Strejken blev ändå en blixt från klar himmel. Den rullade som en våg genom fabriken och plötsligt stod allt stilla. Vi ringde Malmös tidningar och bad dem komma ut. De blev förstås inte insläppta. Journalisterna intervjuade oss vid grindarna. Det är i en sådan situation jag befinner mig med tre arbetskamrater.

En erfarenhet jag inte hade velat vara utan. Att strejken också blev framgångsrik gör sitt till.