måndag 10 januari 2022

Knivdådet i Kristianstad i dag

Storforsen. Foto: Astrid Nydahl
 

Jag satt på busshållplatsen i morse. Hade gjort mina inköp på Coop och Bolaget.

Ser att bussarna kör en märklig omväg. Polisen har spärrat av hela kvarteret runt lokaltidningen. Går in på deras sida och läser att det just ägt rum ett knivdåd på en skola som ligger i samma byggnad. En elev svårt skadad, en lärare knivhuggen. Redan på förmiddagen ser jag detta.

Livlig diskussion uppstod, både på hållplatsen och sedan på bussen. 

"Sverigedemokraterna blir de stora vinnarna i valet", sa en äldre man. Jag kontrade med att om de så vinner en skrällseger kommer det inte att förändra något. "Nej, det har du nog rätt i", sa han. Jag avslutade upplysningsvis att jag inte har för avsikt att rösta. Då blev det alldeles tyst.

***

Sedan några timmar tillbaka vet jag vem gärningsmannen är. Kommer inte att sätta ut hans namn i bloggen, nöjer mig med att säga att det finns en stark förbindelse med skolattacken i Eslöv i fjol. Dagens angripare hade varken politiska eller religiösa motiv, utan är snarare en ung förvirrad människa som söker "sanningen" i rätt så mörka regioner. Tids nog blir det rättegång och hans identitet blir känd.


Inga kommentarer: