onsdag 19 januari 2022

Peaky Blinders från Birmingham

Scen ur filmen
 

När vi reste i Black Country, med bas i Birmingham, var det för femte gången. Jag hade bestämt mig för att slutföra arbetet med bok som kom att heta just Black Country (utgiven 2012 och här recenserad av Björn Kohlström). Det talades om serien som spelades in i staden, Peaky Blinders. Jag tog med saken i min bok och kopplade den till Enzensbergers tes om de lågintensiva inbördeskrigen. Använde mig av Philip Goodersons bok From The Sloggers to The Peaky Blinders. The Gangs of Birmingham som referens. 

Nå, vad jag ville säga är, att hela serien nu visas på tv för er som har fiber. Vi har inte det, så vi beställde boxen från England. Engelsktextad är den. Det var länge sedan jag såg något så gripande och starkt. Den väjer inte heller för etnicitet, vilket är en laddad sak i dessa gangsterkretsar runt förra sekelskiftet. I centrum står familjen Shelby och dramatiken rör sig fram kring tiden för första världskriget. Cillian Murphy gör huvudrollen på ett mycket övertygande sätt. Att han tillhör de irländska travellers gör man ingen hemlighet av. Han och de andra i gängen kändes igen på sina långa svarta rockar och kepsar, så kallade flat caps.

Det är en självklarhet att jag ser tydliga paralleller till den gängkriminalitet som plågar Sverige i dag.

 

Inga kommentarer: