måndag 17 januari 2022

Året var 1975. Platsen Nydala i Malmö

Nydala i Malmö ansågs vara en stabil och trygg plats att leva med barn. Vi gjorde ett försök. Men redan efter ett år lämnade vi både Nydala och Malmö.

Jag hade just genom Oktoberbokhandeln publicerat mitt andra lilla dikthäfte. Det hette Vardagar. Titeln förekommer numera hos flera svenska författare. Spontant tänker jag på Ulf Lundell.

Nå, varför säger jag då detta?

Jag gör det därför att bilden påminner mig om ett Malmö väldigt olikt det nu existerande. Jag hade bakom mig åren på Nordsjö färgfabrik, liksom utbildningen till dekoratör. Jag hade lämnat den stalinistiska sekten och blivit pappa. Om man vore okunnig om fortsättningen kunde man tro att allt såg ljust och bra ut.

Det gjorde det inte, varken för privatlivet eller staden Malmö i landet Sverige. 

När vi återvände till Malmö för ett sex år långt försök på Bellevuegården blev det bara ett tyngre argument för att lämna för alltid. Det gjorde vi, det är 39 år sedan och jag har aldrig ens så mycket som tänkt tanken på att återvända till födelsestaden.


I det här huset på Bellevuegården hade vi sista lägenheten före definitiv flyttning. Foto: Astrid Nydahl 2012.