onsdag 5 april 2017

Storstädning och inre kaos

Foto: Astrid Nydahl

Storstädningens vårdagar har mer än en poäng. Det är inte bara det att vinterns smuts försvinner. I ännu högre grad är det en njutning i allt som luktar såpa; mattor och annat. 

Jag tänker ibland på något som CzesławMiłosz skrev, att om man hade en renstädat skrivbord tydde det på ett inre kaos. Gång på gång har jag vänt och vridit på detta och ofta också ifrågasatt det. Det innebär dock inte att jag skulle förneka mitt inre kaos.

Det är förstås stor skillnad på ett inre kaos och ett yttre. Jag skulle aldrig kunna, eller vilja, leva i ett hem som var kaotiskt och ostädat. De vanliga städningarna är viktiga för hemtrevnaden. De stora och grundliga till våren och inför julen – då bokstavligt talat allt tas ner, gardiner såväl som konst, för såpatvättning eller glasputsning – kan vara fysiskt svåra att genomföra. Det blir ett utrymme per dag, mer orkar jag inte. Det tog mig dryga fem timmar att göra köket i ordning. Men när det är färdigt kan jag stå där och njuta av doften.



Inga kommentarer: