torsdag 24 februari 2011

Jordbävningar, cancer och tyranner.

Från Christchurch, Nya Zeeland, skickar man korta meddelanden: "I´m OK" till familj och vänner. Vi fick läsa ett sådant meddelande i natt från vännerna Allison och David, vars dotter bor just i den jordbävningsdrabbade staden. Själv bor de på annan ort på denna ö. Dottern i staden med jordbävningen, de själva med cancerterapin.

Denna natt ser vi BBC:s sändningar om Libyen. Allt blir mer och mer ofattbart. När jag själv stod öga mot öga med Kaddafi för 27 år sedan - i den magnifika stadsparken i Benghazi - funderade jag mycket på frågan som malde i mitt huvud, "Är detta en galning eller bara en despot?". Hade jag vetat då vad jag vet idag hade jag förmodligen inte vågat åka dit. Samtidigt som jag och min vän från Malmö befann sig ett gäng husockupanter från Berlin i Libyen. Kaddafi lät helt enkelt kidnappa dem för att underlätta något slags affär med dåvarande Västtyskland. Vi skrattade då åt det som hände. Vi borde ha försatts i djup vämjelse.

Även om det är alldeles för sent gör jag det nu. Kaddafi är en osannolikt vidrig figur. Han ingår i samma kedja av uppburna tyranner som Hitler, Stalin, Mao, Pol Pot, Kim Il-Sung och Chavez. Ingen vet var den kedjan slutar. Inte heller var den började.

Foto av Ulrika W. Finland.