söndag 3 december 2023

JULKLAPPSTIPS NUMMER TRE. Fernando Pessoa: Orons bok (Modernista, översättning av Örjan Sjögren)


 

3 december: julklappstips nummer tre.

 

Under december kommer jag då och då att visa på böcker som kan vara utmärkta julklappar.

 

Citat ur Orons bok. Andra fasen

 

Sid 268:

 

Jag läser och jag är fri. Jag uppnår objektivitet. Jag upphör att vara mitt vanliga splittrade jag.

 

*

 

Jag läser som någon som abdikerar från livet.

 

*

 

Jag läser som någon som bara passerar förbi.

 

Sidan 273:


Jag blir fysiskt illamående av vanlig mänsklighet, som för övrigt är den enda mänsklighet som finns. Och ibland får jag för mig att förstärka detta illamående, som när man framkallar en kräkning för att lindra behovet av att kräkas.

 

Sidan 276:

 

Jag är fri och vilsen.

Jag blir kall med feber. Jag är jag.

 

Sidan 244:

 

Jag har aldrig velat bli förstådd av andra människor. Att bli förstådd är att prostituera sig. Jag föredrar att bli tagen på allvar som någon jag inte är och att, anständigt och naturligt, nonchaleras som människa.

 

Sidan 292:

 

Jag känner en inre sömnighet som är så stor att den inte ryms i mig. Och jag vill ingenting, önskar ingenting och det finns ingenting jag kan fly till.


Lissabon. Foto: Lennart Romberg

 

Inga kommentarer: