måndag 2 januari 2023

Proust i Grjazovets och ett blödande öga

Stenshuvud. Foto: Astrid Nydahl
 

När den första vardagsveckan började skulle jag till optikern för nya glasögon. Istället vaknade jag med en blödning i höger öga. Vanligt hos diabetiker, och en sådan är jag ju. Skjuter nu allt framför mig en vecka.

Bomberna fortsätter läggas i huvudstadens olika områden. Den importerade kriminaliteten vill markera och alla vi andra kan bara beskåda eländet, väl medvetna om att inget politiskt styre av vårt land kan göra något åt det.

Jag läser Proust i Grjazovets av Josef Czapski. Det är en bok som visar på människans väldiga förmåga att överleva kriget och terrorn på ett värdigt sätt. Boken innehåller de föreläsningar som Czapski, fritt ur minnet, höll för sina medfångar i Sovjetunionen, vintern 1940-1941. Jag håller denna dyrgrip i handen och läser något som egentligen är ofattbart.