söndag 18 september 2022

En flinande barbar

En av de två massgravarna i Izium, där man totalt många hundratals döda, de flesta torterade, t.ex. med avskurna öron.
 Skärmdump från The Guardian
 

"har vi varmt krig i kranen

har vi kallt krig i kranen

är vi verkligen helt utan krig"


Ija Kiva i antologin 

Under Ukrainas öppna himmel

(som jag recenserar i veckan)


Massgravarna i Izium. Ryska kommentarer på Telegram om massgravarna i Izium är "de förtjänade det" och "de kan dra åt helvete". Ryssar stöder alltså massmorden på ukrainare, skriver Cornucopia.


Ryssarna äcklar mig. Det blir bara värre. De uppför sig barbariskt och vid sidan av äcklet kan jag bara känna att Ryssland visat sitt sanna ansikte. Putins ansikte: en flinande barbar som efter kritik från Indiens premiärminister Modi bara ryckte på axlarna.

 

*


Precis som alla andra ukrainare har Zabuzjko följt truppernas avancemang i Charkivregionen minut för minut. Hon håller ständigt koll mellan författaruppträdanden på olika scener i Europa.


– När jag går upp på scenen har de tagit Izium. Jag kommer ner från scenen – och de är i Kupjansk. Vilken lycka! Förstår du! Det här är vårt Stalingrad!

 

Oksana Zabuzjkos skratt kommer från hjärtat. 


Glädjen är djup, men kortvarig.


– Vi är alla mentalt förberedda på fruktansvärda nyheter som kommer att komma från de befriade områdena. Om vad som har pågått där. Det finns redan uppgifter om tortyr och försvinnanden. Om hur människor har förts na podval (ett uttryck för att någon tvingas ned i en källare, torteras och kanske avrättas). Det här är ju samma ryska armé som var i Butja, Irpin och Mariupol. (DN)