torsdag 1 september 2022

De betalar med sina liv, glöm inte det!

Ivön. Mobilfoto: T.N.
 

Livet utan bil pågår och fungerar hjälpligt bra. I dag tog jag buss nummer tre till Centralsjukhuset. Den har hållplats utanför vårt hus, tar tolv minuter och avgår på utsatt tid.

På sjukhuset fungerade dock inga avtalade tider, fråga mig inte varför. Och inte känns det så viktigt. Jens Stoltenberg talade tidigare i sommar om våra problem - dyrare matvaror, radikalt dyrare el - och bad oss jämföra dem med Ukrainas: de betalar med sina liv, glöm inte det!

❝The price we pay as the EU, as #NATO, is the price we can measure in currency, in money. The price they pay is measured in lives lost every day. So, we should stop complaining and step up and provide support, full stop.❞

LYSSNA PÅ HONOM HÄR.

Och på tal om kostnader: när jag nu åkt buss två gånger i dag, pris 56 kronor, kan jag resa hur många gånger jag vill gratis under dagen.

Cornucopia meddelar i dag:

"Kvalitetspappersbruket Lessebo Paper stoppar tillfälligt sin pappersproduktion på grund av elpriset. Bruket producerade exempelvis valsedlarna och har 110 anställda."


Inga kommentarer: