fredag 2 september 2022

Att recensera och att avstå. En livserfarenhet

Foto: Astrid Nydahl
 

Jag var i tjugoårsåldern när jag började skriva om litteratur. Först i Helsingborgs Dagblad, sedan i Kvällsposten och Kristianstadsbladet.

I finlandssvenska tidskriften Astra Nova hade jag i många år en större litteraturöversikt, i varje nummer. Jag skrev också i tidskrifterna Rallarros, Horisont, Kalejdoskop, Signum m.fl.

Jag skrev om fado och annan musik i tidskriften LIRA. I åtta år drev jag också förlag samt utgav tidskriften Studiekamraten (och såg till att den fick överleva när Bibliotekstjänst ville lägga ner den).

Detta var mitt levebröd och min passion.

Så gjorde jag misstaget att tacka ja till två debutanter. Visst kunde jag skriva om deras böcker. Hur det gick med en av dem såg ni här i bloggen i morse. 

Den andra recenserade jag i går. Debutanten själv skickade önskemål om strykningar i min text. Den första gick jag med på, men det var ett misstag. Några timmar senare kom nästa önskemål om strykningar. I morse tog jag bort recensionen.

Om man som debutant sätter sig på allt för höga hästar riskerar man att ramla av. Det vore kanske en lärdom? 

Jag skriver recensioner i bloggen när jag själv så önskar. Nästa kommer att handla om Suzanne Brøggers samlade pjäser i volymen Drama.