torsdag 13 januari 2022

Julpaketens läsning

George Ault heter konstnären


Det fantastiska julkortet kom från Per Helge, han skrev bland annat:

Den är målad av en amerikansk konstnär som hette George Ault och levde mellan 1891 och 1948. Han var född i Ohio. Ladan som jag sände, omgiven av snö och belyst av månen, heter ”January Full Moon” (1941).

 

Julens böcker från Per var Stephen Johnsons fantastiska och djupt personliga Sjostakovitj förändrade mitt liv, klassikern Gullberg av Carl Fehrman från 1958, utgiven som PAN-bok 1967, i den lär jag mycket om vår fina diktare Hjalmar Gullberg. En annan diktare han sände mig var Kjell Espmark med Kvällens frihet, som med hans egna ord ”utgår från Theodor Adornos analys av Beethovens sena tonspråk, hans ’Spätstil’”. Jasenko Selimovic Sarajevo. Minnen från en belägring är kusligt aktuell och påminner mig om allt den bosniska huvudstaden utsattes för under 90-talskriget. 

 

Från vännerna i Finland kom två bokpaket. Av Ulrika fick jag Tomas Mikael Bäcks De tysta gatorna, en underfundig och mycket fin diktsamling. Diktsamlingar kom också från Anders; Vild iris av Nobelpristagaren Louise Glück och Winter Morning Walks av Ted Kooser. 

 

Kooser är ju en favorit hos oss. Min son Mikael har rentav givit ut en volym av honom, med titeln Det här är alltså Nebraska, i översättning av Per Helge.

 

Sådana julklappar varar länge. De ligger alltjämt på läsbordet och det är bara Sjostakovitj-boken som är utläst.

 

En bok att se fram emot