söndag 18 juni 2017

Söndagen, vinet, smärtan och lättheten

Foto: Astrid Nydahl
När världen vrider sig av smärta vaknar jag med en panikkänsla. Jag vill inte synas. Jag vill gömma mig. Omständigheterna vill annat, jag står inför situationer som gör mig till en narr. En fånigt leende narr som aldrig skulle våga gå nära en spegel.

Finns det andra flyktvägar än de fysiska? Ja, det finns vinet. I vinet blir jag ganska direkt lugn. Jag vilar i det, med en känsla av svävande lätthet. Jag skriver, läser, ser film, plockar omkring med det vardagliga.

Aldrig romantisera det. Aldrig få det att låta lätt. Det är paradoxen. Inne i vinets värld är det de facto lätt. Svårigheterna kallas "sedan" eller "imorgon". De alldeles påtagliga bekymren sorteras undan.

Jag går in i denna söndag väl medveten om att jag ska ha middagsgäster framåt kvällen. Det kommer jag att klara hur lätt som helst. Några glas vin i förväg och saken är klar.

Inga kommentarer: