lördag 10 juni 2017

Antisocial eller bara i behov av ensamhet?

Idag tänker jag börja med att citera en författare som inte är det minsta litterär. Han var under sin livstid - 1907 till 1991 - mest känd för sina guideböcker till The Lakeland Fells, handskrivna och med teckningar. Jag talar om Alfred Wainwright, som man förstås kan lära sig mer om hos The Wainwright Society.

Foto: Astrid Nydahl
“I am antisocial and getting worse as I get older”

“It started as shyness. It isn’t shyness now. I can face anybody now and not feel inferior to them. But I’d much rather be alone.”


Så uttalade sig Alfred Wainwright och det var just dessa ord jag fastnade för.

Med stigande ålder och ett lugnare tempo blir nog dessa sidor av en personlighet starkare. Jag märker det själv. Att få sitta i frid och tystnad vid havet eller med en bok någonstans är ofta större än att vara med på ett kalas eller på ett café, även om också det kan skänka viktiga stunder av stillhet.


7 kommentarer:

Frede sa...

Thomas,

Mycket intressant. Jag känner helt igen mig själv i hans ord.

Vad heter boken orden är hämtade från? Är de representantiva för hans sätt att skriva eller handlar det om rena guideböcker?

/Frederick

elina sa...

Exakt, så känner jag. I am antisocial...

Inre exil sa...

Tack Frederick och Elina. Citaten är hämtade ur en artikel i TLS, någon källa anges inte

Anonym sa...

Varför säga eller tycka sig vara "antisocial" när man egentligen bara har större behov av ENsamhet och STILLhet än vad ett högljutt pâträngande konsumtionssamhälle kan erbjuda...
Varför inte bara se sig själv och alla vâra riktigt mänskliga behov positivt och verkligen avlägsna oss frân alla utifrân kommande negativa omdömen...?
Är det inte denna vitala insikt Wainwright delger oss...?

Inre exil sa...

Tack, jag tror att du har alldeles rätt i det du skriver!

Frede sa...

Tack för info, Thomas. Apropå temat asocialitet, får jag rekommendera Neil Ansells bok "Deep Country - Five Years in the Welsh Hills"? Han bor i en fallfärdig stuga i de walesiska bergen i fem år, utan bil, telefon eller el. Det kan gå veckor innan han ser en levande själ. De vilda djuren och naturen omkring honom blir hans sällskap och hans samhälle. Boken står i min hylla sedan ett antal år i väntan på rätt tillfälle.

Inre exil sa...

Tack för ett bra tips, jag kände inte till Ansell.