tisdag 20 juni 2017

Flykt - eller fördjupning?

Wales 2012. Foto: Astrid Nydahl
Två av mina läsare har de senaste krispräglade veckorna rekommenderat mig läsning. De är två kloka herrar - tack Lennart R. och Frederick - så jag följde deras råd och beställde böckerna. De anlände idag.

Jag har ett mycket starkt flyktinstrument. Det är litteraturen. Så efter förmiddagar vid havet drar jag mig undan med läsningen. Den första är översatt till svenska, Fårbondens dagbok av James Rebanks. Den andra, Deep Country. Five years in the Welsh Hills läser jag på originalspråket.




Dessa två böcker kommer att leda mig ut - på flykt eller fördjupning - i världar och vardagar som jag vet väldigt lite om. Men jag tvivlar inte på att de båda två är näringsrik och lärorik läsning.


2 kommentarer:

Frederick sa...

Hoppas att läsningen kan bidra med lindring, tröst och verklighetsflykt. Det kunde sannerligen behövas. Ansells bok står som sagt i min egen hylla i väntan på läsning. Det är kloka enslingar som han jag gärna lyssnar på och läser.

Allt gott,

Frederick

Inre exil sa...

Stort tack Frederick, jag har redan börjat läsa, men stor tacksamhet.