lördag 19 maj 2012

Köpfest och manifest.


Efter en tämligen usel Shepards Pie blev det flanerande på New Street. Detta är en mellandag då vi inte kuskar runt i buss. Imorgon blir det långresa till Wales med tåg.

New Street är överbefolkad denna lördagseftermiddag. En spelar jazz, en annan målar på gatstenen. En samlar in pengar till Frälsningsarmén en säljer de hemlösas tidning Big Issue.

Islamisterna sitter kvar vid bokbordet. Några niqabdamer har jag inte sett där, de är antingen ute och köper stringtrosor, helkroppsgömda bakom sina svarta svarta tyger. Koranen har de förstås redan. Det är annars påfallande många som bär vanliga slöjor i olika fasoner, men niqaben har jag idag bara sett på fem kvinnor. De talibanskäggprydda männen är desto fler.


En manifestation "för fred i Syrien" dokumenteras. Allt är värdigt och tyst. Kvinnor och män, liksom barn ligger eller sitter ner med ansiktsmasker och texter som berättar om människors öden under det blodiga inbördeskriget.

 Men hittills har jag inte sett någon Syriendemonstrant som kritiserar de saudiska wahhabiternas vapenaffärer eller de libyska och irakiska islamister som för krig i landet. En polisbil kör fram och de avslutar manifestationen.

Jag går vidare och får i dörröppningen syn på en niqab-dam. Fotograferar, får mordiska blickar av henne och hennes väninna. Går femtio meter, så träffar jag nästa.


2 kommentarer:

Anonym sa...

"De talibanskäggprydda männen..."?

Inre exil sa...

Långa, svarta skägg utan mustasch,vill du veta mer får du sluta vara anonym