torsdag 15 mars 2012

Klassiskt judehat.

Karikatyrer får vi leva med. De är en del av det moderna bildsamhället. Men nog reagerar jag när svenska konstnärer använder sig av klassiska antisemitiska klichéer. Se på bilden. Judiska råttor, en av dem med gevär, glufsar i sig av den palestinska osten.

I tidningen Dagen kan man läsa om sammanhanget:

Konstutställning "The holy land - Det håliga landet" har uppfattats framställa israeliter som råttor. Studieförbundet Bilda tillbakavisar och meddelar att den omdiskuterade bilden tagits bort. På fredag invigs "The holy land - Det håliga landet" i Immanuelskyrkan Stockholm, en konstutställning av Stefan Sjöblom och Larz Lindqvist . "Utställningen bygger på intryck från en gemensam resa som konstnärerna gjorde förra året till Israel och de palestinska områdena", står det i beskrivningen på Bildas hemsida.

- Bilder är ju starkare än ord och tolkningen ligger i betraktarens öga. Men som sagt: Det var väldigt oväntat. Förhoppningen är att utställningen ska skapa dialog mer än debatt och jag tror att det här ska bli bra, jag ser fram emot fredagens vernissage och resten av utställningen med tillförsikt, säger Elisabeth Haag.

Haag säger att syftet med utställningen är att "skapa dialog". Hur skulle man kunna ha en dialog om den israeliska ockupationspolitiken när "juden" är en råtta? Jag nöjer mig med att ställa den frågan och visa bilden samt citera studieförbundet Bildas representant Elisabeth Haag. Jag tänker desto mer. Mycket mörka tankar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men det står väl ingenstans i ditt utdrag att råttorna är ska symbolisera just israeler/judar? Elisabeth Haag säger ju däremot i annan del i artikeln att bilden, och de övriga i utställningen, ska berätta att alla är förlorare, att alla äter från var sitt håll.
Det som kan få oss att tänka att råttorna är israeler är att en av dem bär gevär (skulle också kunna vara något av de omgivande länderna, där vapnet ligger nära tillhands, el Iran som just nu är aktuellt i förhållande till Israel), eller den historiska bilden av judar från Nazityskland som just skadedjur.
Lite tokigt att bara citera delar, tänker jag.

Anonym sa...

nej Bilda har visat sitt rätta ansikte