tisdag 6 mars 2012

I tomrummet.

Jag försöker hitta en balans i vardagen igen. Den ska uppstå i relationen mellan skrivande och läsande, mellan det som möjligen kan kallas den dagliga gärningen, och det som är vila. Men jag upptäcker gång på gång att balansen bytts mot ett stort, ekande tomrum. Ingen litteratur intresserar mig särskilt mycket, och absolut inte den som är "ny" eller "allmänt läst". Det är vid sådana tillfällen jag måste gå tillbaka till källorna. De finns där alltid, tillgängliga för att försöka hjälpa tomrummet tillbaka till ett annat mörker i den, om aldrig så lite men dock kämpande pessimismen.

Snart nog går jag till de konkreta handlingarna. Tar bussen till Ortopedtekniska på sjukhuset, där jag ska prova ut nya ortopediska sandaler för den kommande sommaren. Ändå låter jag mig inte luras av dagens sol. Den kan möjligen inspirera mig till mer Bud Powell och ett gott vin.

Foto: A. Nydahl

1 kommentar:

Hanne H sa...

Alle vores bedste tanker følger dig daglig, Thomas.
Du giver mere end du forstår.