söndag 24 september 2017

Anteckningar och dagböcker från Östersjökusten

Här satt vi idag, det var 18 plusgrader, strålande solsken, nästan vindstilla, söndagen den 24 september 2017 vid Östersjön, i Olseröd. Nästan inga andra människor, bara några söndagsströvande par med hund nere vid vattenbrynet, två små barn, några fåglar, annars bara bruset från havet, de tysta tankarna och värmen uppifrån. Foto: Astrid Nydahl
”Att ett samhälle ska ha en gemensam värdegrund är, när allt kommer omkring, ett totalitärt anspråk. Råder hyfsad pluralism bör etisk avvikelse vara det statistiska normalfallet. Den rumsrena totalitarismen framträder allmer som vår tids mara. På så vis blir det en motståndshandling att pressa begreppen på innebörder.” (Anders Björnsson, ur Meditationer i motlut, 2007)


Olseröd 24 september. Foto: Astrid Nydahl

Anteckningar och dagböcker från Östersjökusten, så lyder underrubriken till min höstbok, Ett huvud är mer än fyra hundra struphuvuden. När vi under bästa tänkbara omständigheter satt vid just Östersjökusten under söndagsförmiddagen slog det mig hur livsavgörande dessa timmar och platser är. Utan dem hade väldigt lite blivit skrivit. Utan dem hade jag förmodligen inte ens orkat leva. Jag har nu hittills fått 23 bonusår med Astrid, vi möttes nämligen i augusti 1994. Det har, allt sedan första dagen, varit vändpunkten för mig. Och det avspeglas också i mitt skrivande och min bokutgivning. Sedan 1994 har jag på olika förlag publicerat hela 28 böcker! 

Den första efter vårt möte blev en liten diktsamling med den självklara titeln Till min älskade. Dikter i kärlekens tid, med vackra svart-vita fotografier av klippor och kuster av Carsten Hill (då hade jag inte den blekaste aning om att Astrid skulle utvecklas till en fantastisk fotograf!). Sedan blev det böcker som Simone och fjärilen om Simone Weil 1995, sviten Politisk geografi, tre volymer åren 2002-2005, mina fyra böcker om Lissabon och fadomusiken, en stor volym samtalsessäer med tio nordiska författarinnor, Skrivandets portar (med bland andra danska Suzanne Brøgger, svenska Agneta Pleijel, Anne-Marie Berglund och finlandsvenska Birgitta Boucht), och efter det mina böcker om islam, islamismen, uppgörelsen med den monolitiska och enfaldiga multikultur-ideologin/kulturrelativismen, och inte minst mina lite stadigare volymer om Birmingham (Black Country - med den utförligt snåriga underrubriken Resor och läsningar i engelska West Midlands, om industrialismens födelse och utveckling, klassklyftornas brutalitet och multikulturens myter och realiteter) och Malmö (Ett barn är fött på Sevedsplan. Självbiografiska berättelser, reflektioner och fragment om barndom och liv i Malmö).

Olseröd 24 september. Foto: Astrid Nydahl

Nå, vi går in i en ny vecka. Kanske blir det fler sittningar vid Östersjön, det beror både på vädret och hälsan. Jag genomgår just nu en mycket besvärlig process i det avseenden.

Oavsett vilket är ni välkomna att förbeställa höstboken, den kostar nu bara 225:- inklusive frakt. När den levererats från trycket senare i höst blir priset 275:-

Ni når mig som vanligt med ett mail: thomas.nydahl@gmail.com



Inga kommentarer: