Olseröd vid Östersjön. Foto: Astrid Nydahl |
Allergisk som jag sedan många
år är mot den svenska litterära offenligheten är det mer en slump om jag ser
det narcissistiska och pubertala Babel i tv. Jag är därför särskilt tacksam att
ha sett det den kväll Kjell Westö och Hanna Nordenhök var gäster. Plötsligt var
tramset, flamset och de poppiga utfallen som bortblåsta. Vi båda fäste oss här
hemma vid allvaret. Och mest av allt var det Nordenhöks allvar som gjorde
intryck. Med anledning av sin nya bok, romanen Asparna, fångade hon oss i
resonemang kring både det förflutnas och vår samtids ”vilja att rädda andra människor”,
som inte gick att värja sig emot. Just den timmen vid tv:n tvingade mig till
hennes bok. Nu har jag läst den.
Jag ska inte formulera några
innehållsredovisningar. Det jag däremot måste göra är att försöka ringa in
varför detta är en så viktig bok. Mina vänner i litteraturens värld, författare och förläggare – de är inte många, men
desto viktigare – brukar dela min uppfattning om samtidsprosans elände, men
kanske tycker de ändå att jag blir tjatig i det avseendet. Därför ska jag bara
en enda gång idag säga att jag finner så oerhört mycket av såväl den svenska och nordiska som övriga europeiska samtidsprosan eländig. Den är självcentrerad i
negativ bemärkelse och tycks få hela sitt existensberättigande från myten om privatlivets särskilda
intresse i skönlitteraturen, den är förutsägbar som resultat av
skrivarkurslikriktning (ja, jag vet, ni tycker inte om den klichén, men jag menar
det på allvar), den är dessutom politiskt så ängslig att den med bara få
undantag tar sig an de avgörande ämnena och tidsproblemen.
Hanna Nordenhöks roman är något
helt annat. Den är brinnande angelägen. Dess problematik är både vårt omedelbart
förflutnas och vår samtids. Vad kan angå oss mer
än de sönderslagna familjerna, drogundergången, känslan av att vara till ingen
nytta och betydelse?
Rasmusgatan, Seved i Malmö 1956. Privat foto |
I
centrum står syskonrelationer, relationer till det trasiga och vilda. Missbruk
hos syskon. Undergångens mörkerkrafter, så starka att man kan sitta ner och se
dem härja. Berätterskan, Sussi, sitter över sin blå skrivbok. När hon i texten
vandrar i barndomens och nuets Malmö är det inte bara gatunamn och miljöer hon
benämner, hon skriver fram dem som levande bilder av en stad jag den hårda
vägen fick lära mig det mesta om, från födelseåret 1952 på Rasmusgatan i Seved
och fram genom åren och de olika stadsdelarna, från Lorensborg till Gamla
väster, från Lindängen till Bellevuegården.
Kvarteret Korpen, Södra Förstadsgatan. Foto: Astrid Nydahl |
Är Råby ungdomshems grundare
här skildrad biografiskt? Kanske i väldigt hög grad, men vi har att göra med en
fiktiv variant om en verklig människa. Baronen, friherre Axel Gustaf Gyllenkrok och hans
hustru Magdalena (Malin) Beata, född Fock, är
initiativtagarna, de ville ju forma och civilisera ”de vilda”,
arbetarklassens söner som inte klarat av själva livet utan fallit ut och ner i kriminalitet,
missbruk och ”det vilda”. Gyllenkrok-porträttet är oerhört starkt. Vargen i
hans liv är inte bara en symbol, den är påtagligt verklig.
En roman som denna tvingar
mig också att fundera på relationen mellan berättelser och sättet, det
språkliga, de är tillverkade på. Nordenhök äger poetens hela arsenal, men det
alldeles märkvärdiga med henne är att hon inte faller i den annars så vanliga
fällan. Poeter överlastar gärna sin eventuella prosa med metaforer och ”vackra”
formuleringar. Det gör inte Nordenhök. Missförstå mig inte, hon skriver ibland
kusligt vackert. Hennes språk är som en vattenspridare som släpper igenom
precis vad som behövs för att berättelsen ska bära. En bra berättelse banalt
konstruerad går man förbi och glömmer bort. Motsatsen, en bra berättelse omsorgsfullt och kanske
till och med pedantiskt framtagen som en skulptur från urberget, fängslar och
tar en i besittning. Det är en sådan bok Nordenhök skrivit. Varför skulle man
värja sig mot den?
Så om man nu vill läsa en ny svensk roman som väger tungt i många avseenden finns det
inte mycket att tveka om. Nordenhök har skrivit den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar