Nya cd:n med Savage Rose |
En tidigare sång, Wild Child, kan man se och höra i en konsertinspelning, jag rekommenderar den:
Det är naturligt om vän av ordning nu frågar sig varför jag lägger ut detta. Förklaringen är mångbottnad. För det första har jag sedan tidigare tonår, gruppen debuterade på 1960-talet, följt Savage Rose, köpt deras skivor, njutit Annisettes sång, för det andra har de varit intimt förknippade med det som en gång i tiden var en vänsteraktivists kulturella referensramar och syn. Det märkliga däremot är att de hela tiden varit värda uppmärksamhet, också många och långa år efter den epoken. Ja, jag talar i egen sak. Det gör man i en blogg, där den personliga rösten alltid är viktigare än massbeteendet (det är därför min kommande bok heter Ett huvud är mer än fyra hundra struphuvuden).
Foto: Astrid Nydahl |
Andra medlemmar var Anders Koppel och hans
broder Thomas Koppel. Anders dog 2006 och utan hans ledarskap blev ansvaret
Annisettes. Allt om gruppens dåvarande och nuvarande medlemmar kan
man läsa här.
***
Och om jazzkonserten, som var en minnes- och hyllningskonsert till Dexter Gordon, skrev jag redan vid hemkomsten, men texten publiceras för första gången här:
Vi hade stöd för benen, våra steg var
inget att yvas över. En utfärd med handikappades stödgrupp, en käpp och ett
armstöd.
Allt vi visste var att Tivon Pennicott
väntade på oss i en gränd, bara några meter från Gothersgade.
Dexter Gordons änka talade till oss. Hon
talade över tid och rum och berättade vad Köpenhamn betytt för honom.
”Many of Gordon's peers gravitated to
Copenhagen, Denmark, a city full of jazz clubs, thick with talent, and with a
public hungry to hear this new form of American classical music. In every way
imaginable, life in Copenhagen was easier for Gordon. He had access to a deep
pool of talented players to collaborate with, many of them on — or nearly on —
his level. Plus, Europeans generally viewed jazz musicians as the artists that
they were and felt themselves to be, not as purveyors of youth-corrupting race
music, as was the case in some parts of the U.S. While in Copenhagen, Gordon
was able to record continually. He was lucky in that regard.”
Pennicott lyfte honom över tidsgapet,
han stod där nu på scen, mitt i september en mycket varm kväll med oss vid
borden. Han hade med sig veteranerna, denna kväll kallade de sig The Great
Danes; Alex Riel, Mads Vinding och Søren Kristiansen. Vi åt till deras musik,vi
drack till den, vi rördes och fötterna följde rytmen som tårarna följde
melonkolins mollackord.
På stan dagen efter, andra amerikaner på
besök. En kvinna, vars tröja säger: ”Work hard, dream big”, jag tar det till
mig men konstaterar att de stora drömmarna är en selfie på Rådhuspladsen och en
guide med paraply.
Espresson dricker vi ur pappersmuggar.
Utan den hjulförsedda resväskan stannar turistindustrin. Välmående duvor i
rännstenen kuttrar som klichéer, paraderna av turister, klädda som klichéer
även de.
Är musikens inre rum och källare äkta
trots fukten och de pustade fasaderna oäkta? Inga frågor är lätta, oavsett hur
de ställs. Köpenhamn slungade oss denna kväll tillbaka till 1971. Dexter Gordon
spelar på Montmartre. 2016 står Tivon Pennicott där, det är den första
hyllningskvällen till Gordon. Poesin är ibland lika enkel som ett glas vin
eller en väl tillagad måltid. Poesin kan inte bortförklaras, den finns allra
längst inne i de vrår som kan kallas mänskliga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar