onsdag 4 april 2012

Vem är det jag lyssnar på?


Magiska sopor var det, när jag skulle göra mig av med tomflaskor. Bakom containern stod en kasse med cd-skivor. En lapp: "Du som hittar det här får det".

Jag fann tre cd-skivor i denna kasse jag lyssnar till. Artisten skulle vara Bonnie Prince Billy. Jag letade och såg att han egentligen heter Will Oldham. Jag förstår att han är en sångare som man kan sjunka till. Och det gör jag, oavbrutet. En ung man som sjunger med en äldre mans visdom. En röst som leder mig till det vattenhål jag alltid söker: desperadons, melankolikerns, misantropens... eller vad man nu väljer att kalla den verkliga - ickekonsumerande - människans vattenhål.

Det var stråkkvartetten i inledande Love Comes To Me som tog mig så. Det är den sången som finns i videon ovan.

7 kommentarer:

FransyskanH sa...

Âh ja. Hans version av When I see your darkness, finns den med ocksâ, mânne? Sâ bra.

Gabrielle Björnstrand sa...

Vad fint! Kände inte till honom. Men han ligger rätt nära en av mina gamla oldboys - Nick Drake.

Inre exil sa...

Tack för era glada kommentarer. Nej Helena, den sången har jag inte hört - än. Kanske finns den på någon av de tre cd-skivor som låg i kassen.
Glad påsk önskar jag er båda.

Bernur sa...

Vilken oväntad och rolig gåva! Jag lyssnade en del på Bonnie Prince förr, men tycker att han är lite ojämn - dock, det som är bra är otroligt bra. En annan artist som du skulle kunna gilla är Perfume Genius:
http://www.youtube.com/watch?v=pB65TUgFFzM

Take my hand
When you are scared
And I will pray
If you go back out there
Comfort the man
Help him understand
That no floating sheet
No matter how haunting
And no secret
No matter how nasty
Can poison your voice
Or keep you from joy

Inre exil sa...

Tack Björn, jag lyssnar nu och tycker väldigt mycket om det.Ömsint, melankoliskt, lågmält. Tack

Ulrika sa...

Så glad jag blir över alla dessa fina musiktips! Mera, mera! Glad Påsk!

Inre exil sa...

Ulrika - och alla ni andra: Glad påsk!