fredag 13 april 2012

Sparkbrook och Balti houses.

Man ska väl äta då och då medan man kuskar runt i Birmingham. Under torsdagskvällen lärde jag mig att Sparkbrook är en stadsdel som betytt särskilt mycket för denna brittisk-asiatiska mattradition. Den kallas förstås balti, men vad det i sin fulla utsträckning innebär vet jag mindre om. Min enda asiatiska (indiska) middag i England åt jag med A. i London en julafton, vi ville lägga en slant på en riktigt lyxig julafton på tu man hand, vi betalade ett hutlöst pris för den och jag kan sammanfatta med orden: segt, trådigt kött som knappast var det utlovade lammet, smaklös sås, ett pissljummet vitt vin och extremt strulig och märklig service. Den restaurangen lovade mer än den kunde hålla, så när jag kommer till Sparkbrook ska jag prova någon av alla de "balti houses" som är 50 till antalet bara inom The Balti Triangle. Sparkbrook ligger för övrigt på nionde plats av alla städer i det brittiska arbetslöshetslaget. Det är kanske inte särskilt smickrande, men frågan jag ställer mig är den vanliga: varför? Kan jag ens nosa på ett svar är jag glad. Med eller utan balti.

Den som vill veta mer kan smaka här: "Balti owes its introduction to Birmingham's largest Pakistani and Kashmiri communities, who brought it to Birmingham in the mid-1970s through cafe style restaurants - the traditional glass topped tables beloved by balti purists are still in evidence in some of the area's balti houses. Balti now appears in the Oxford Dictionary! It means 'bucket', but is, in fact, a flat-bottomed wok. Fresh ingredients and a tantalising combination of spices are fast cooked over a high flame. It is then served up sizzling in the balti usually with a naan (bread made with special flour, yeast, eggs, milk and sugar baked in a tandoori oven). You will not be ostracised if you use cutlery, but your average local balti goer is definitely a gold medallist in naan dipping. Birmingham's balti houses are also famous for their giant naans that can literally cover a table."

Vår förra adress i Birmingham. Den ligger
i Selly Oak och ska återses. Foto: A. Nydahl.


Hela sidan om The Balti Triangle finns förstås att tillgå här.

Inga kommentarer: