fredag 6 april 2012

Långfredag.

Om gårdagen var mild så började långfredagen brutalt. Redan i natt hade all elförsörjning slagits ut i tre byar, och jag vaknade till en tyst dag. Inget kaffe, inget vatten, ingen morgondusch. Och lammsteken såg malplacerad ut där den låg på sitt fat i väntan på att marineras.

Håglöst började jag leta efter en lokal radiokanal i transistorn för information om vad som hänt. Fick in två danska kanaler men ingen lokalradio. Ringde Vattenfall. De rekommenderade mig att börja krydda lammsteken, snart skulle allt fungera igen.

Och strax före tio mullrade det till i apparaterna och strömmen var tillbaka. Inte nog med det, när dörrklockan också ringde fick jag öppna och där stod de världsberömda polska asfalt- och plattläggarna som ville göra ett lysande jobb för mig. Jag sa vänligt nej tack och tänkte på alla som råkat i deras klor.

Långfredagen började i symbolernas och musikens tecken.

2 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Fint med din länk till den riktiga musiken; får visst aldrig nog av Bach i år...
här är ett långt bidrag; hela första delen av Johannespassionen:
http://www.youtube.com/watch?v=aAJ4Be5cMWY&feature=youtu.be

men det kanske du såg på min blogg?

Inre exil sa...

Helt överens, ingenting överträffar Bach.