söndag 22 april 2012

Patriarken till sista vilan.

Igår begravdes han, Danmarks legendariske skeppsredare, Mærsk Mc-Kinney Møller, 98 år gammal.


Läs här i Politiken:
»Om skibsrederens betydning og vidtrækkende indflydelse og resultat skal der ikke uddybes yderligere her. Jeg ved godt, at jeg ikke skal gøre mig klog på det, andre her er betydelig klogere på«.

»Desuden har jeg givet Hr. Møller det løfte ikke at dvæle meget ved hans gerninger«, sagde den 80-årige tidligere provst Claus Harms i den rigt blomstersmykkede Holmens Kirke.

»I det aspekt tør jeg godt sige, at når en person, der personligt har ramt os og rørt ved vores holdning, vilje og livsmod, er død, så har vi hver især en personlig erindring om en situation, en begivenhed, måske et splitsekund eller længere analyserende samtale, som er kostbar, og som er så ufrakommelig, at vi aldrig glemmer det«.

Eller för er som hellre läser engelska, här.

Møller was Denmark’s most powerful business leader of modern times, having followed his father as chairman of Maersk in 1965 and holding the post until 2003. He built the group from a successful European shipping line into a global giant with more than 100,000 employees and a turnover equivalent to one fifth of Denmark’s gross national product.

Hela kungahuset var på plats.
Liksom den nuvarande statsministern, och tre tidigare. Bilderna tagna av 
Snaphanen, Köpenhamn

Inga kommentarer: