lördag 7 april 2012

Lång dags färd mot natt - mellan långfredag och påskafton.

De kom resande fem timmar med flyg (från Maspalomas på Gran Canaria). Min fosterdotter hade med sin yngsta flicka Kathya, tvåspråkig ända in i drömmens värld, som satte sig bredvid mig. Hon var på synnerligen gott humör, det hon visar är allvar när vi diskuterar. Hon ville inte minst veta hur vi firar påsk här i Skåne.

Ödlan jag fick kommer från byn de älskar.

Och så satt vi med papper och kritor och tecknade efter påsklammet. Det blev en många timmar lång sittning som också innefattade en film där min fosterdotters äldsta flicka - mitt gudbarn för övrigt - visade vad hon kan i danskonstens värld. Det blev en underbar resa tillbaka till 50-talsjazzen och dess fysiska uttryck.

Min fosterdotter Ljubitza, född i Chile 1971, uppvuxen sedan
tidiga tonåren i Tollarp.
Hennes dotter Kathya,
född i Kristianstad, de lever numera i Spanien.


Det ligger ett helt Europa mellan oss, men nog vet vi var vi hör hemma när vi möts, som denna långfredag i ett stort famntag mellan Skåneland och Spanien.

Inga kommentarer: