söndag 22 april 2012

Söndag kväll.

 Wolverhamptons centrum. Foto: Astrid Nydahl

Helgen är snart över. Jag har färdigställt ett tredje kapitel till boken om Black Country, den här gången med utgångspunkt i Enoch Powells minst sagt kontroversiella tal från Birmingham 1968. Jag jämför bland annat hans framtidsprognos med David Camerons och Angela Merkels dödförklaring av "multikulturalismen" vintern 2011-2012 och resonerar utifrån detta vad som egentligen har hänt i brittiska West Midlands under de dryga fyrtio år som gått sedan dess. Historien bjuder oss alltid på ironier, en av dem är att Powell själv som minister 1961 var ansvarig för värvningen av immigranter som arbetskraft från olika samväldesländer.


Foto: Anders Johansson.


När måndagen bländar mig imorgon bitti är det bara att ta vid där det slutade idag. Det skrivande flödet är den avgjort bästa känsla jag kan uppnå. Den erbjuder en märkvärdig kombination av njutning och pliktuppfyllelse. För en plikt är det, att nu äntligen bli färdig med denna bok som jag av och till återvänt till sedan 1998 då vi bodde i Birmingham och för första gången konfronterades med ideologier och religionsuppfattningar vi inte visste särskilt mycket om, men vars allvar blev understruket den 11 september 2001. Black Country har jag återvänt till både 2006 och 2008, men egentligen aldrig känt mig mogen att formulera mig om. Jag tänker på allt det jag sett, hört och samlat material om de gångna 14 åren, som nu slutligen ska bli en sammanhållen boktext.

Min avsikt är att gå långt tillbaka, eftersom Black Country är platsen för industrialismens födelse.Det som växte fram och blev en modern industrination har i princip stängts och övergivits. Av gruvorna, textilfabrikerna, bil- och motorcykeltillverkningen och annan produktion finns bara dammet och asbesten kvar.

I min nya bok, Sextio år senare, har jag med ett förarbete som är en rejält utvidgad version av ett reportage jag tidigare publicerat i tidskriften Axess. Imorgon fortsätter jag med Wolverhamptonspåret. Med denna helt ombyggda blogg, som ska ge bildmaterialet större rättvisa, hälsar jag er alla välkomna till en ny vecka.

1 kommentar:

Kenneth Karlsson sa...

Ser verkligen fram mot den boken Thomas. Beundrar din flit och ditt kunnande.