fredag 20 maj 2011

Senare samma dag: bifanas.

Igår kväll gjorde jag en marinad bestående av öl, grönsaksbuljong, salt, chilipeppar, lagerblad, vitlök och feferoni. I den lade jag mycket tunt skurna fläskköttskivor (man kan förstås också använda ox- eller lammkött).

Och efter cykelturen idag var det bara att äta tre färdiga bifanas, sedan köttet puttrat en dryg timme i marinaden och lagts med vätska i nybakade bullar. En läckrare vardagsmåltid i all enkelhet kan jag inte tänka mig.

Min vän Carlos lärde mig tillaga sådana redan innan jag tillsammans med honom kom till Lissabon första gången 1983. Att äta några bifanas och dricka några flaskor Sagres eller Superbock är det första jag gör när jag kommer dit. När barnen var små rådde det mycket delade meningar om dem. Carlos son kallade dem fyfanas.

PS: de flesta bifana-recept man hittar på nätet använder så klart vitt vin till marinaden. Men det är minst lika gott med ölmarinad.

Bild: Anders Wikström, Finland.

3 kommentarer:

Karin S sa...

Ja! Bifanas! Det var längesen! Tack för påminnelsen!

annannan sa...

Härifrån södern konstaterar vi att det eleganta uttrycket fyfanas tyvärr är oöversätteligt.

Hanne H sa...

Ser at nogle af opskrifterne på nettet også hælder lidt oporto i marinaden! (Opskrifter på portugisisk)