torsdag 5 september 2024

Att vara före sin tid

 

Varje gång - det började på 1980-talet i Malmö då jag skrev för Kvp-kulturen - jag anklagats för främlingsfientlighet, senare blev det islamofobi, har jag tänkt på att jag skrivit och verkat i en tradition. En av de första som gav sig på mig, det var just under dessa år, var tonårsbesserwissern fröken Pascalidou som just börjat sin raketkarriär på svensk television.

Vis av åren som "kommunist" hade jag lärt mig att det var orden, de skrivna och tryckta, som avgjorde saken, inte smusslet, ryktena och förtalet.

Vad tror ni att man kallade Enzensberger efter att han publicerade Inbördes krig (eller Inbördeskrig om ni så vill)?

Att vara före sin tid innebär alltid att resten av skaran kommer trippande efteråt. I inget fall låtsas de om sina tidigare ställningstaganden och de ber aldrig om ursäkt för att de hetsat och hånat.