tisdag 4 oktober 2022

Med ekonomiskt tunga tider...

Foto: Astrid Nydahl
 

På väg in i oktober värmer solen från en klarblå himmel. Det talas om Brittsommar på väg.

I dessa ekonomiskt tunga tider ska jag i dag ta mig till sjukhuset och njuta dels av värmen, dels av att jag några månader till har frikort för läkarbesök.

Från septemberpensionen har jag satt in mina tusenlappar - de är inte många - på ett sparkonto för de kommande el-räkningarna. Det känns surt att inte ens kunna dricka några glas vin då och då. Skulle jag göra det hade det blivit på kredit, och det vore orimligt.

Efter det ska vi tillsammans ta bussen till en helt annan del av stan och med pengar från vårt gemensamma hushållskonto handla hem det som behövs från den billigaste butiken. Med var sin hjulförsedd matkärra (shoppingvagn påstås det att man ska kalla dem) slipper vi tunga saker på axlarna, sådant som potatis, rotfrukter och lök. Dessutom ska vi besöka relativt nya Foodmix som säljer mat från Balkan och Sydeuropa, för att inhandla storförpackning av turkisk getost (den enda lyxen vi unnar oss till bröd och soppa).

Nog saknar vi bilen, men det är samtidigt ett beslut som inte kan ångras eller ändras. Jag har inte sett havet sedan i augusti.

Dagarna tas tillvara. Nätterna tas tillvara. Allt hade kunnat vara fint om inte... ja, ni vet vad jag tänker.