måndag 2 september 2013

Patrick Friesen: a dark boat (Anvil Press)


Jag har just läst Patrick Friesens fina diktsamling A dark boat. Titeln anspelar på fadon Barco Negro, som betyder just detsamma. Detta är en bok full av portugisiska och spanska miljöer, dofter, smaker, bilder. För mig är att det som att sjunka rakt ner i den portugiska kulturen på nytt, inte bara i fadon utan också i de konkreta kvarteren. Jag läser medan jag går där på de nötta och blankpolerade gatstenarna, jag känner kolröken i näsan, jag hör måsarnas skrin nere ifrån Tejo. Sådan poesi är Friesen en mästare på att komponera. Jag visar er här titeldikten och efter den kommer fadon Barco Negro med fadons okrönta drottning Amália Rodrigues och i en modern version med Mariza (från den numera så välkända utomhuskonserten med bästa tänkbara musiker).


Klicka för läsbart storformat