|
Foto: A. Nydahl, Ölands södra udde. |
Eufemismernas
tid är religionens och etnicitetens tid. Religionskritikern anklagas
för "att kränka" den troende. När den nygamla islamismen rycker fram i
en våldsam väckelse över hela Europa står de flesta handfallna.
Islamismens kritiker utsätts för dödshot, misshandel, förtal, mordbrand och
slutligen mord. De som griper efter frihetens halmstrå
förvandlar hemkänslan och identiteten till en nygammal religion:
nationalismen. I den religionen är var och en trygg och stark, så länge
den håller enad front mot de yttre hoten. I samma ögonblick den
övergår i gatustrid spricker fronten. De anständiga fyller redan
kvoten. Den slagordstatuerade pöbeln växer, gatan tar emot den, liksom
rännstenen. Vi
som varken vill religion, etnicitet eller nationalism står bredvid och
konstaterar att det går snabbt utför, vi glider lite lätt med i
skredet, känner hur marken under våra fötter blir våt lera och närmar
sig avgrunden. Men vi säger ingenting, ty vi saknar såväl gud som folk.
Vi är otrogna hundar som inte ens kan skälla.
Som otrogen har man en enda övergripande plikt: att ge de hotade och förföljda helhjärtat stöd. Något alternativ gives inte. Om vi tiger är vi medskyldiga. Börja att läsa
Lars Vilks, Geert Wilders,
Lars Hedegaard,
Aayan Hirsi Ali och fortsätt sedan utforska kontinenten som den kraften består av.
Under utforskningen kan man med fördel lyssna till Jane Birkin i en arabiskt smyckad version av Elise:
1 kommentar:
"De som griper efter frihetens halmstrå förvandlar hemkänslan och identiteten till en nygammal religion: nationalismen."
Och de som inte gör så, måste väl göra det som de alltid gjort; tala. Och tala klart, genomtänkt och tydligt.
Skicka en kommentar