måndag 2 januari 2012

Redan dag två.

Igår steg vi upp till det nya året. Det var inte tidigt, snarare sent på förmiddagen, ändå var det mörkt utanför fönstret och regnet öste ner. Denna januarimånad skiljer sig inte vädermässigt från december, det liknar mest av allt en vanlig höst med mycket regn, blåst och plusgrader.

Det nya året innebär många nya och uppfordrande saker. Jag ser ofta en anledning att tala positivt om den digitala kulturen, inte minst för välskrivna och angelägna bloggar och hemsidor. På nyårsafton såg jag ett inslag om gamla Radio Nord: för att kunna läsa upp nyheter där ute till havs fick man morgontidningarna utflugna med helikopter, varpå de noga lästes och ett nyhetsmaterial valdes ut.

Idag behövs varken båten, helikoptern och morgontidningen. Det jag behöver veta finner jag varje morgon på nätet. Flödet låter sig förstås inte begränsas av svenska nyhetsförmedlare. Varje morgon läser jag brittiska, danska, norska, finlanssvenska och israeliska press- och hemsidor. Och strax därefter den handfull bloggar jag varje dag läser. Det ger ett underlag och en förståelse. Man kan möjligen fråga sig vad som händer om www en dag kollapsar.

Det första jag ska ägna perioden januari-maj åt är att redigera och färdigställa två bokmanus, som påbörjats under 2010-2011. Det ena är en berättelse om barndomen i Malmö, som inleds i juni 1952 på Rasmusgatan på Sevedsplan och som speglas mot nuets miljöer. Det andra är en svit kortare texter i samma tradition som några av mina tidigare böcker (tänker främst på Den tysta zonen, Inre frihet och Långsamhetens nej).

Sedan väntar en sommar i brittiska West Midlands. Tack vare det stipendium jag fick i december kan jag bo och arbeta en tid i Birmingham. Jag har för avsikt att möta och intervjua människor ur de mest skilda miljöer, från moskéer, kyrkor och synagogor till kommunalpolitiker, polismyndigheter och English Defence League, från politikens till religions och kulturens domäner, och jag ska inte låta Birmingham som stad stå i vägen för det jag vill fördjupa mig i ute i regionen, från gamla gruvsamhällen och de människor som vårdar dess kulturhistoria, till dagens moderna gettomiljöer. Det här började jag med redan 1998, då vi bodde i Birmingham en hel termin. Då skrev jag mycket i olika dagstidningar därifrån.

När vi återvände 2006 och 2008 fick jag privilegiet att fördjupa mig i ämnena och jag skrev bland annat en längre text för tidskriften Axess. Nu sitter jag på ett ansenligt material som behöver följas upp. Om inte min vanliga motvilja mot resandet och masskonsumtionens flygplatser fäller ett negativ avgörande, hoppas jag kunna vara där några sommarveckor, för att sedan under hösten 2012 arbeta med och kanske färdigställa boken Black Country. Kanske firar jag också min 60-årsdag där, någonstans mellan Dudley och Wolverhampton.

Så ser årets första arbetsdag, måndagen den 2 januari 2012, ut från min horisont.

*

Nu recenseras min nya bok, Kulturen vid stupet, med ett mycket intressant resonemang om islamism kontra demokrati, hos Einar J.

Foto: Ulrika W.

2 kommentarer:

Anna Brodow Inzaina sa...

Det låter som om 2012 ser ut att bli ett ljust år för dig, Thomas, och jag skall med nöje läsa dina alltid lika pålästa som tänkvärda texter. Grattis till stipendiet!

Hanne H sa...

Lyder positivt og spændende. The West Midlands igen!
(Den tysta zonen er netop den bog, der er med mig rundt i denne tid.)
Ser med glæde frem til dine tekster også i 2012.