måndag 7 mars 2011

Avkoda regionspärr i dvd-spelare.

Nu skriver jag något ytterst ovanligt. Skälet till att jag gör det, är att jag idag fått lära mig att det är de stora amerikanska filmbolagen som tvingat tillverkarna av DVD-spelare att regionspärra dem. Regionkod 2 gäller för Europa, vilket gör att varken amerikanska, kanadensiska eller de flesta asiatiska filmer går att se i en DVD-spelare köpt i Sverige.

Min DVD-spelare är viktig. I den ser jag mycket film, också konsertfilmer. När den havererade för några veckor sedan köpte jag en ny, billig för bara dryga 400:-. Den gick inte att avkoda.

I fredags köpte jag en lite dyrare Samsung-spelare (c550). Jag hittade en metod på nätet, men den krävde en fjärrkontroll med siffror, vilket jag inte hade. En alternativ hackningsmetod gick ut på att man använder en serie knapptryckningar för att avkoda den.

Metoden är följande:

Sätt på DVD-spelaren utan skiva i.
Vänta tills texten "No disc" kommer upp.
Tryck på knappen Repeat (tredje uppifrån på vänster sida av fjärrkontrollen).
Tryck sedan in följande sekvens på fjärrkontrollen, om din spelare tillhör region 2: FF, FR, FF, Up, Down. På ren svenska betyder det att man en gång helt lätt ska trycka på följande knappar:

1/ snabbspolning framåt
2/ snabbspolning bakåt
3/ snabbspolning framåt
4/ uppknapp och
5/ nedknapp

Om du gjort detta korrekt kommer siffran 0 upp i tv-rutan. Stäng av apparaten och sätt igång den igen.

Du har härmed en regionfri DVD-spelare som ingen miljonär i världen kan hindra dig att ha. Gör det med gott humör och tänk på att det är storindustrin och ingen annan som vill hindra dig att se vilka filmer du vill (jag syftar nu på legalt inhandlade eller hyrda filmer, ingenting annat.)

Lycka till!

(Observera att den metod jag här rekommenderar endast gäller denna typ av spelare. Om du följer länken kan du däremot hitta sidor där man diskuterar hackning av de flesta fabriksmärken).

6 kommentarer:

Bengt O. sa...

Men Thomas! Du har alltså blivit en hacker på gamla dar.... Är det erfarenheter från din rabulistiska ungdom som slår igenom? ;-)

Här i Österrike fick man tills för ett par år sedan en särskild hemmatryckt instruktion för avkodning när man köpte en DVD-spelare. Det får man inte längre som det verkar men om man håller sig till mindre butiker -alltså ingen av de stora jättarna- brukar man kunna få hjälp eller åtminstone instruktioner om hur man skall göra. Det är ju olika beroende på vilken spelare det gäller också.

Litet märkligt att man köper en DVD helt lagligt och sen får man inte spela den. Jag är personligen starkt emot all piratkopiering och brott mot upphovsrätten men det här är något annat tycker jag.

Inre exil sa...

Bengt, det är som du säger. Har ingenting med upphovsrättsligt brott eller piratverksamhet att göra. Rakt tvärtom eftersom man köpt sin spelare till det pris tillverkaren/butiken tar, samt köpt filmerna. Jag har mycket fransk film som är producerad och/eller förpackad i Kanada och USA och blev ledsen att jag inte skulle kunna titta på dem, liksom alla mina klassiska filmer med Glenn Gould och andra stora artister. Nu kan jag!

Och som du säger har förfarandet ändrats. Min första dvd-spelare avkodade man i stora Elgiganten mot 200:-. När jag nu bad om samma hjälp såg säljaren ut som om jag sagt något oförskämt och mumlade "det är inget som tillverkarna vill att vi pratar om".

Så ikväll kör vi igång med gamla favoritfilmer av fransyskan Catherine Breillat.

Och sedan blir det framöver några från USA inköpta Bertolucci-filmer.

Regionkodningen har som jag förstått det ett enda syfte: att filmbolagen vill lansera sina filmer på dvd vid olika tidpunkter i olika delar av världen.

Jag visste inte förrän häromdagen att det kallas hackning att avkoda. Så jag sträcker på mig!

Klas Anderberg sa...

Thomas, nu känner jag igen dig från skoltiden.
Och jag gör det verkligen med glädje.

Själv blir det inte så mycket DVD för mig. Den senaste var på rekommendation från dig, Lebanon.
Sen har jag köpt "Franska filmpärlor" * 3 samt bl.a några av Ettore Scola.
Och inte har jag tänkt på kodning - visste knappt att det fanns. Så vi får se vad som händer, i värsta fall får jag också hacka.

Ha det gott, Thomas.

Klas

Kenneth Karlsson sa...

Köpte precis en ny dvd-spelare då den gamla var utsliten och bara fungerade då och då. Den var regionsfri, men inte den nya. Tack vare ditt tips har jag nu lyckats fixa det hela; kan nu se alla mina musikdokumentärer beställda från USA igen. Muchas Gracias, min vän.

Inre exil sa...

Tack Klas, tack Kenneth, säger jag som jag gjorde i barndomen: Alltid redo! Nu även med tekniska tips.

markus sa...

Detta med regionkodning är bland det mest idiotiska. Det finns så mycket bra kvalitetsfilm på dvd att beställa från usa att avkodning är essentiellt. Men som tur är går det att fixa, ofta erbjuds det i butiken när man köper (eller om man frågar). Däremot är det svårare med BluRayspelare, då kräver avkodning ingrepp i maskinvaran vilket kostar ett par tusen att få gjort. Det verkar hursomhelst vara väldigt viktigt för de flesta tillverkare att upprätthålla regionkodning.