måndag 7 mars 2011

Den gångna helgen.



Bilder: A. Nydahl. Klicka för helskärm.

Både i lördags och igår söndag luktade det vår här i byn. Det var en så påtaglig doft att den påverkade hela kroppen. Men när jag stod ute vid bryggan i Tosteberga hamn och skådade ut över Östersjön var den bokstavligt talat bortblåst. Vinden åt sig rakt igenom kläderna. Tre äldre människor stod trots det ute på den öppna, vindpinade platsen och grillade korv. Vid kaffestugan halvlåg ett ungt par i lä och lapade i sig av solen. Jag lyssnade till fåglarna som kom i stora sträck ovan mig och jag såg också hamninloppets vanliga svanar.

Här ute finner jag friden. Och i ett program i Kunskapskanalen berättade man om varför människan finner frid vid havet: havets rörelse lär ska motsvara hjärtslagen. Där vi finner samma rytm som den vi bär inom oss uppstår friden. Det slår aldrig fel. Oavsett stress, ångest eller bekymmer försvinner allt vid Östersjön, året runt.

De frusna fåglarna fanns i Ivösjön.

Inga kommentarer: