lördag 12 mars 2011

Lördagstystnad.

Redan förmiddag och helt tyst i byn. Vägen ligger tom och grannen är utomlands. Dåliga nyheter samsas med goda. Ingenting är självklart en sådan dag. Jag lyssnar till BBC och försöker förstå vad som sker i Japan. Världen ligger alldeles utanför dörren och den angår mig så som klåda på min egen hud angår mig. Lustigt nog spelar BBC Rhapsody in Blue direkt efter nyheterna. En melodi som gjord för mig denna lördag.

Dagens understreckare i Svenska Dagbladet har skrivits av min gamle vän Per Helge, den handlar om poeten Robinson Jeffers.

Foto: A. Nydahl

3 kommentarer:

Frederick sa...

Läser Helges intressanta understreckar i SvD. Befriande och samtidigt extremt underligt att tidningen tog in artikeln - den uppfyller ju inte tidens krav på dagsaktualitet, menar jag.

Hur lyckas Helge komma runt det kravet, det är frågan.

Dock - härlig läsning.

Inre exil sa...

Frederick, det finns en mycket god anledning: nuvarande redaktören för Understreckarna, Magnus Halldin.

Frederick sa...

En vettig redaktör i en av drakarna?!

Det känns ju hoppfullt.