Foto: Astrid Nydahl |
”Fattigdomen är ett tillstånd vars dygd heter storsinthet.” (Albert
Camus, ur Anteckningar 1942 – 1951, i översättning av Anders Bodegård).
Min vän Per Helge
är en kännare av nordamerikansk poesi och filosofi. Hans vandringar i
litteraturen och rent fysiska färder i geografin, från kust till kust, har
skänkt honom ett överdåd av litterära skatter att ta med hem till Sverige. Per
letar upp det som finns ute i det stora landet, det som för det mesta inte
funnit vägen till den postmoderna kultureliten i New York eller Stockholm, och
framför allt inte till lastpallsstaplarna på varuhusen i Europa. Hans bok Mellan
Prärien och Evigheten är ett av flera exempel på hur han, vid sidan av
översättningar av nordamerikanska poeter, sprider och förmedlar det han
upptäckt.
Jag har varit så privilegierad att jag fått smakprov från
skatterna. Han har tipsat om enskilda böcker och hela författarskap, och en del
har jag köpt hem. Edward Abbeys Desert Solitaire - a season in the
Wilderness fick jag av honom i julklapp 2008, ett vackert tummat och
gulnat pocketband som säkert studerats flitigt av någon tidigare ägare.
Jag tyckte så mycket om den att jag köpte Confessions of a Barbarian som är ett
urval av hans dagböcker - från 1951 till 1989 - gjort av David Petersen och med
originalteckningar av Abbey. Jag snappar upp några pressröster: “The Thoreau of
the American West” och “A precious figure in our lethal times”.
Jag hade förstås inte behövt några pressröster för att
förstå att jag här hade några hundra sidor guldkorn. Det räckte att Per hade
rekommenderat honom och jag funnit det jag snusat lite på tillräckligt tungt
för att jag skulle ägna honom seriös läsning. Det är ju så många som i dag blir
jämförda med Thoreau - eller som
i sina verk ständigt refererar till honom - att man inte kan stirra sig blind
på det. Själva referensen är inget kvalitetskriterium. Men Edward Abbey står på
egna ben. Vingligt ibland, men han står förankrad i något man inte kan läsa sig
till på universitet.
Det finns två sidor hos Abbey. Den ena hade varit mig
övermäktig. Nämligen att rent fysiskt försvinna ut i vildmarken. Att sova där
under himlen och stjärnorna. Jag är gärna ensam, men så pass civilisationsanpassad
(och/eller -förstörd) att jag vill ha tak över huvudet. Den andra sidan är den
jag vill försöka lära mig av: att stå fri från institutioner, media, makt, att
inte låtsas att den egna rösten är något annat än just det. Att aldrig tala i
någon annans namn. Jag är mer än trött på alla dessa som talar för “folket”,
“motståndet”, “konservatismen”, “vänstern” eller något femte. Det räcker ju att
skrapa med en fingernagel för att sådana kollektiv ska krackelera. De håller
inte ens inåt.
När två människor bildar en organisation går det bara en kort
tid innan de delat sig i två fraktioner som bildar var sin ny organisation. Det
är ingen tillfällighet att små folk som judarna och albanerna har ordvitsar om
det förhållandet. Jag vägrar inlemma mig i sådant. Mina sex årtionden på jorden
har fått mig att se det fåfänga i varje sådant försök, politiskt eller ej.
När jag en dag i stark motvind cyklade till Kristianstad kände jag hur pendelrörelsen grep mig. Ensam utmed fälten fick jag nästan för mig att sjunga, så skönt det var. När jag kedjade fast min cykel inne i centrum var det med en känsla av misstro. Korvgrillande idrottsföreningar har jag fått nog av, skrålande gatumusikanter med. Att min förra cykel stals finns i mitt medvetande hela tiden. Inga långa rundor utan cykeln inom synhåll.
Jag uträttade mina ärenden, köpte två croissanter och två
frallor, drack en halv flaska vatten och cyklade hemåt igen. I höjd med
Centralsjukhuset tog jag av inåt baksidan och vidare genom koloniområdet där de
små stugorna lyser i försommarsolen. Hela vägen längs med de nakna fälten kom
sången tillbaka till mig. Den gör det när spektaklen inte hörs eller syns. Den
inre sången kräver en mild vind och vajande buskage.
Hemkommen tog jag fram Abbey. Jag fäste mig redan vid
förordets avslutande meningar där han understryker att boken inte ska misstas
för något slags reseguide, för att sedan citera Neruda:
Give me silence, water, hope
Give me struggle, iron, volcanoes
När jag läser Abbey, eller någon annan solitär, så är det
inte för att ansluta mig till någon “skola” eller “rörelse”. Jag läser honom
som jag alltid läser: i hopp om att lära något, i hopp om att finna en visdom
jag kan försjunka i, eller rentav bara för att jag ser en stor glädje i att
läsa en bok som hans. Det är en enda mänsklig röst som talar till mig, inte ett
kollektiv.
Dagböcker är alltid intressanta. Det är en litterär genre
som lockar mig både att läsa och att själv skriva. Det urval av Abbeys
dagböcker som finns i Confessions of a barbarian är inget undantag. Här får man
inte möta en man som vill putsa på bilden av sig själv. Snarare tvärtom. Han
kan leda tankarna till snuskgubben Bukowski,
men hos Abbey finns ett filosofiskt djup. Ändå får man se en man som dricker
hårt, sviker kvinnor och beter sig rätt så illa. Men det som intresserar mig är
hur han som författare förhåller sig till den industriellt fungerande
kulturvärlden.
Den 22 mars 1988 skriver han:
“Till Denver nästa vecka för uppläsning, talk show, intervjuer och mottagningar – hela denna trista och motbjudande fars av den publika författaren. Varför deltar jag i detta nonsens? Fåfänga. Pengar. Men är det värt det? Nej. Jag svär att detta är sista gången. Trötthet. Utmattning. Jag är hjärtligt trött på att skriva, sätta, redigera, recensera – hela denna korrumperade och ruttna litterära värld.”
Till sina amerikanska kollegor säger han några veckor
senare:
“Vilket fegt och ryggradslöst pack ni är (….) ni litteraturens uslingar!”
När det gäller hans egen plats i den litterära
offentligheten svävar han inte på målet:
“Det är bättre att skriva sanningen för en liten publik än att komma med lögner till den stora.”
Det är just den vägen jag själv vandrat, först utan att
ens ha reflekterat över det och sedan allt mer medvetet. Att vara så sann som
möjligt i det skrivna och publicerade är viktigast av allt, också när det
innebär att jag som författare blir stämplad som olika typer av fiende. Jag som
en gång i tiden uppmanades att åka till Sibirien kallas i dag högerextremist. Att
bli det man själv föraktar i andra människors ögon är först tungt. Sedan tar
realismen över och man inser att just de stämplarna är priset man betalar för
att vara sann. Då finns det inte längre någonstans att gömma sig. Om det finns
mer att säga vet jag inte. Det enda jag verkligen vet är att tvivlet ansätter
mig allt oftare, allt starkare, i takt med att jag fördjupar mig i forna tiders
kontroversiella författarskap och enskilda verk. Det som överlever är ju inte
stämplarna som sattes på dem utan på det de verkligen tänkte och skrev.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar