
Denna onsdag vill jag
först citera poeten Håkan Sandell, ur hans minnesord för Peter Luthersson i Opulens:
"De runt åtta åren på
Svenska Dagbladet slutade likafullt i konflikt, då tidningsledningen ville
bryta kulturchefens självbestämmande. Luthersson svarade på detta med det
moraliska kurage som så sällan står till att finna, trots alla beredvilliga
moralister. Han svarade med det lilla, allt åtskiljande, ordet: Nej. Och avgick
sålunda. Därmed blev han den sista helt oavhängiga kulturchefen i svensk
dagspress. SvD:s kultursida kom senare med Lisa Irenius som kulturchef att
sakta driva utför och har med tiden blivit en blek liberal avbild av Dagens
Nyheter. Och då vill man nog hellre läsa originalet."
(...)
"Obesticklig, intakt,
renhårig och kompromisslös i trygg kontakt med sitt inre och sitt samvete. Ja,
så lätt det kom för mig nu att skriva i imperfekt: v a r. Men tomrummet efter
Peters tydliga och varma närvaro kommer att kännas av många gånger under åren
framöver. Möjligheten att få ett väl genomtänkt ord tillbaka från det innersta
av en sådan personlighet blir något att djupt sakna. Sådana vänskaper uppstår,
för min del, inte med lätthet."
(Hela texten finns här)
***
”Jag
är inriktad på historiens litteratur snarare än litteraturens historia.” (Luthersson)
Med
två historiska motton inleder Peter Luthersson sin nya bok Förlorare. Det
första från Picabia, ”Huvudet är runt för att idéerna inte ska fastna i
hörnen”, det andra från Borges, ”En gentleman inlåter sig bara i förlorade
företag”, är båda av en sådan karaktär att de bjuder till direkt läsning. Vad
är det för förlorare Luthersson skriver om? Luthersson syftar inte på vår tids
hajpade och medialt uppblåsta masslitteratur, inte heller på de betydande
rikedomar vissa av deras författare hämtar hem som framgångssagor mot vilka
förlorarna ska ställas. Nej, han säger istället att förlorare ”blir först den
författare som får sitt perspektiv underkänt, sin relevans ifrågasatt.” Men
inte bara det, till förlorarna hör också de som ”förknippas med en världsbild,
en verklighetsförståelse och en livshållning som knappast äger annan identitet
än den av att vara överspelad.”
Lutherssons
mäktiga verk är inte minst en studie i de idéstrider i litteraturen som grovt
sagt skiljer 1800-talet från 1900-talet. Och så säger Luthersson, att man kunde
hävda att ”andra etiketter på parterna i denna idéstrid vore idealister och
modernister.” Och det är, tillägger han, ”närmare bestämt vid förlorarna i
idéstriden mellan 1800-tal och 1900-tal jag uppehåller mig.” Till förlorarna
hör då också de riktigt stora, som Kipling, Mann, Churchill, Stevenson, Conrad
och andra. De gör det för att deras perspektiv förlorade. Luthersson vill
utifrån dessa tankar ”ringa in, ta upp till förnyad prövning”, 1800-talets
etos.
Låter
det besvärligt? Akademiskt finlir? Det är precis vad det inte är. Luthersson
skriver med lätt hand, hans perspektiv är både breda och djupgående och han
väver av sina kunskaper något som kunde jämföras med ett vackert lapptäcke, där
personligheterna och idéerna bryts och återkommer. När han för första gången
behandlat Kipling så kanske man tror att han är färdig med honom i boken. Det
är tvärtom, han och de andra, återkommer bara några sidor längre fram. Det är
en mycket sympatisk metod som avsnitt för avsnitt gör frågeställningarna
tydligare.
Vi
kommer ganska snart in i den koloniala epoken. Kipling är ju i det avseendet en
portalfigur. Men Luthersson visar att också en rad författare på 1900-talet är
en del av den idésfär och den kolonialt förankrade motivkretsen. Därför blir ju
Orwell och Blixen, för att bara nämna två av dem, självklara i berättelsen om
1800-talets etos. Hos Joseph Conrad hittar vi den välkända och omtalade boken
Mörkrets hjärta, Luthersson lägger till berättelsen om varför författaren hamnade
där han hamnade och varför det förtryck han såg fick så vittgående konsekvenser
för hans liv.
Första
världskriget blir ”en mental vändpunkt”. Nu kunde man inte längre luta sig mot
det som Wienkongressen och dess ordnande av gränser och nationer innebar. Nu
gällde det erövringen, kampen om marknader och territorier, och i och med det
låg den intellektuella vägen mot de totalitära idéerna öppen. Den estetiska
modernismen lägger själva grundstenen. Futurismen som så småningom också går
från kulturexperiment till statskonst och monstruösa förtryckarsystem.
”Motståndare till 1800-talets värld”, skriver Luthersson, fick terrorstater på
sin sida. Nätverken för ”frihetskämpar” skapades och inte minst den
kommunistiska världsrörelsen efter Kominterns första kongress 1919 fastslog att
den skulle ”bistå de underkuvade kolonialfolken i deras resning mot sina
imperialistiska herrar”. Luthersson vägleder sedan läsaren fram genom
årtiondena och visar hur olika frontorganisationer, som League Against
Imperialism, så småningom också kunde knyta upp kolonialländernas
frihetsrörelser till ideologier som aktivt bidrog till det elände som föddes
sedan kolonialmakten lämnat. Den kommunistiska ”vänskap” som Moskva och dess
allierade erbjöd bestod inte bara av pengar och vapen utan också ett inflytande
som möjliggjorde direkt politisk styrning. Den postkoloniala friheten ”skulle
bli en frihet med starka förbehåll och för individen i regel ingen frihet
alls.”
”Jag
blev vuxen i en värld där 1800-talets etos redan hade dött. Kvar fanns en
nostalgi, hos vissa äldre. Jag är ett barn av den nostalgin.” (Luthersson)
Det
finns en mycket starkt personlig drivkraft i Förlorare. Den kan sägas bestå av
författarens vemod, hans ”skam inför mitt eget intellektuella sammanhang, av
längtan efter sedan länge slocknade sinnen.” När han berättar om sina
författare, bärare av 1800-talets etos, sådana som Thoreau, Melville, Kipling,
Orwell och ställer dem mot dagens ”uppburna författare och dominerande
skribenter” så ser han förstås genast skillnaden mellan de förras ”kloka
måttfullhet, deras aspektseende och tolerans, deras nyktra balans” och dagens
tro på ”att sanningen finns i en teori, som ser Västerlandet som hemort för
historiens värsta förbrytare och samtidens största problem, som uppsöker de
vita, döda männen för att läxa upp och håna dem, som är hängivna hatet och
vreden, som sjuder av destruktivitet och sväller av självrättfärdighet.”
Luthersson
har ett viktigt ärende med sin bok. Med en serie noteringar, av honom
själv kallade ”splitter”, vill han visa, oftast med författarnas egna ord i
form av utförliga citat, vad 1800-talets etos bar på och vad det är som gått
förlorat. De många citaten då? Jodå, Luthersson använder dem medvetet som metod
och han väljer att citera en doktorand som anförde Denis Donoghues ord från On
Eloquence till sitt försvar: ”This book, I am pleased to note, is full of
quotations. It can´t be bad to enlighten its pages with flashes from many
sources, noices, sounds, and sweet airs that give delight and hurt not.”
Själv
citerar jag gärna från bokens näst sista sida, eftersom Lutherssons ord där
sammanfattar något av det viktigaste som krävs av oss inför den masskultur som
förgiftar människors sinnen och får individerna att alltmer framstå som
obildade och lättmanipulerade konsumenter. Luthersson talar om
1900-talsutvecklingen och säger: ”I Storbritannien och i ännu högre grad i
Förenta staterna trängde populärkulturen fram med från år till år och från dag
till dag mer och mer obeveklig kraft, populärkulturen med sitt fokus på förment
underhållande trivialiteter, på ett uppskattat önsketänkande som inte är något
tänkande över huvud taget, på nöjsamma hemskheter som gör det möjligt att
glömma onöjsamma.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar