söndag 24 september 2023

"Sveriges våldskris..." och dramaturgin under ett socialt inbördeskrig

Foto: Astrid Nydahl

"Sveriges våldskris har möjliggjorts av politiker och medier som ägnat åratal åt att karaktärsmörda alla som försökt påtala problemen" 

Henrik Jönsson på X.

Egentligen är det själva kärnan han träffar här. Går vi tillbaka i tiden kan vi se hur varje beslut, varje politiskt steg och varje konkret åtgärd ofelbart leder fram till det Jönsson kallar "våldskris". Jag skulle ha använt ett annat, mindre terapeutiskt ord, men då skulle jag inte kunna fortsätta skriva.

Då skulle jag helt ge mig hän åt mörkret. Det är trots allt dit jag är på väg.

Jönssons poäng är lätt att känna igen. Varje kritiker av den förda politiken har demoniserats och stämplats. Att allt fortsätter som förut är bara ännu ett tecken på situationens reella återvändsgränd.

3 kommentarer:

Mats B-P sa...

Ok, vad det smäller!
Men vi har ju varit med förut äv i denna stad.

Vh Mats (Bertil) Paulsson, Linköping

elina sa...

Här var det telefon igår kväll från anhöriga som meddelade att de hade klarats sig och kunde betrakta från balkongen huset mittemot som någon sprängde.(Stockholm)

Mats B-P sa...

Jag anser att terrorattentat definitivt måste vara beteckningen på sprängningarna i Linköping o Hässelby strand