tisdag 22 november 2022

Rysk aktivist, gift i Sverige, ska skickas till Putin-fascismen

 

Putins fascism fortsätter att härja. Den ryska journalisten Liza Alexandrova-Zorina är gift med Dmitri Plax och de har ett gemensamt barn. De bor här i landet, Plax är svensk medborgare och en välkänd radioproducent, författare, kulturskribent m.m. Nu har vårt geniala migrationssystem beslutat att hans fru Liza ska utvisas till Putins Ryssland. Hon skriver i Expressen:

Jag är aktivist. Jag har kämpat för förändring och mot orättvisor i mitt hemland och jag är precis samma person här i Sverige. Hur ändrar man saker som inte fungerar utan att uppmärksamma just det som inte fungerar? Hur förändrar man något utan att kämpa för det man är övertygad om är rätt? Ibland tror jag att det svenska samhället helt har glömt sin egen historia. Allmän rösträtt, religionsfrihet, arbetarnas, kvinnornas och minoriteternas rättigheter – har allt detta fallit ner i svenskarnas händer från himlen? Nej, man fick kämpa för det. Kämpa med höga insatser. 

 

Jag vill uppmärksamma det som händer. Inte minst den nivån på vilken man hanterar ärenden på Migrationsverket i dag. Bara ett exempel: i sitt svar till massmedier hävdar Migrationsverket att jag borde ha gjort ansökan om uppehållstillstånd i Ryssland. Det var exakt det jag gjorde. I februari 2021. I juli samma år när jag besökte min man fick jag dock tillåtelse att stanna i Sverige i väntan på avgörandet, på grund av min långt gångna graviditet, vilket jag är tacksam för. Nu har vi en liten pojke, som är svensk medborgare, precis som min man. Men Migrationsverket verkar ha missat den omständigheten.

 

Vårt fall är långt ifrån unikt, familjer skiljs åt hela tiden. Det måste kunna ändras. Jag vill tro att även om jag förlorar mot det allsmäktiga verket så kanske tänker de extra noga nästa gång de utvisar en förälder till ett litet barn och splittrar en familj till.

 

Jag har fått enormt mycket stöd. Även från Ukraina skriver folk till mig och frågar om de kan hjälpa till med något. Ja, ni läste rätt, människor från det Ukraina som i detta nu utsätts för utplåningsbombningar av mina landsmän tycker synd om mig som bor i fredens och välståndets Sverige. Jag skäms.