måndag 14 november 2022

Måndag efter helgbomb och flundror

Skrubba

I helgen fiskades det skrubba i Lomma-bukten. Nu på morgonen har jag hämtat mina. Det blir lite jobb med dem, men i morgon ska de bli middag med potatismos.

Jag undrar om resten av världen sväljer Erdogans propagandalögner. Bomben i Istanbul var förstås beställd inför NATO-besluten om finskt och svenskt medlemskap. 

Putin har i många år sprängt egna medborgare i luften för att genomdriva egna, smutsiga planer. Glöm inte hussprängningarna inför det andra Tjetjenien-kriget! 

Erdogan känner sin vän Putin. Om de ansvariga i Istanbul är de kurdiska organisationer som Erdogan pekar ut skulle jag bli mycket förvånad. Inrikes utrikespolitik är bra mycket smutsigare än så. Att bomben briserar just nu är sannerligen ingen tillfällighet, den ska tjäna ett syfte.

Läs denna passage från The Guardian noga (min understrykning av det som direkt hänvisar till Sverige):

Presidential communications chief Fahrettin Altun alluded to the potential impact on US-Turkey relations, stemming from Ankara’s long term displeasure with the US backing of Kurdish groups in northern Syria. 

“The international community must pay attention. Terror attacks against our civilians are direct and indirect consequences of some countries’ support for terror groups. They must immediately cease their direct and indirect support if they want Türkiye’s friendship,” he said.

The PKK is also regularly targeted by Turkish military operations in northern Iraq, while Ankara has also blocked Swedish entry into Nato after accusing it of leniency towards the group. 


Inga kommentarer: